CO2-emissiereductie in de verkeer- en vervoersector
Om de klimaatdoelen voor de lange termijn binnen bereik te brengen moeten ontwikkelde landen broeikasgasemissies met 65 tot 95% verminderen ten opzichte van het jaar 2000. Als de sector verkeer en vervoer een vergelijkbaar reductiedoel wordt opgelegd moet en er binnen deze sector aan drie cruciale randvoorwaarden worden voldaan om het doel te halen: (1) grote veranderingen in mobiliteitsgedrag, de vraag naar mobiliteit en maatschappelijk draagvlak, (2) beschikbaarheid van brandstoffen met een zeer lage CO2-uitstoot van productie tot verbruik, (3) beschikbaarheid van nieuwe aandrijftechnologieën in voertuigen.
De maatregelen die tot 2020 beschikbaar zijn hebben onvoldoende potentieel om de langetermijnklimaatdoelen binnen bereik te brengen. Om deze doelen te halen is het nodig om naast het huidige beleid te investeren nieuwe technologieën (zoals elektrische en waterstofvoertuigen en hernieuwbare energie) die op termijn potentieel hebben om CO2-emissies sterk te reduceren. Omdat het lang duurt voordat deze technologieën succesvol op de markt kunnen worden gebracht is er op dit moment beleid nodig dat ervoor zorgt dat ervaring wordt opgedaan en kostenreducties worden gerealiseerd. Deze conclusie kan worden doorgetrokken naar het Nederlandse werkprogramma Schoon en Zuinig: de meeste maatregelen in het werkprogramma kunnen aanzienlijk bijdragen aan de reductie van broeikasgassen in 2020, maar bieden onvoldoende prikkels om de schone technologie van de grond te krijgen die nodig is om de langetermijnklimaatdoelen binnen bereik te brengen. Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met het ECN.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- CO2-emissiereductie in de verkeer- en vervoersector
- Publicatiedatum
- 2 Juli 2009
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Engels
- Productnummer
- 92385