Ruimte in debat 2005/03

Publicatie

‘Eindeloze rijen nieuwbouwhuizen met een te kleine buurtsuper naast de bouwput waar over vijf jaar een halte voor hoogwaardig openbaar vervoer komt, en voor iedere deur twee grote auto’s.’ Dat is, in een notendop, het beeld dat in de eerste jaren van de Vinexwijken de publieke opinie heeft gedomineerd. Een beeld dat in schril contrast staat met de bedoeling van de Vinex: beperking van de groei van de automobiliteit door te bouwen volgens een compacte-stadfilosofie. Opnieuw een mislukking nadat eerder het groeikernenbeleid van de Verstedelijkingsnota er ook al niet in was geslaagd het blikken tij te keren. De conclusie was snel getrokken dat ruimtelijk beleid geen bruikbaar middel is om de mobiliteit te beïnvloeden. Maar is die conclusie terecht?

Daniëlle Snellen, onderzoekster bij het Ruimtelijk Planbureau, onderzocht de mobiliteitseffecten van de Vinex en concludeert dat het boven geschetste beeld een karikatuur is. Per saldo noemt zij het Vinex-beleid ‘best succesvol’. Tim Schwanen, onderzoeker aan de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen in Utrecht, vraagt meer aandacht voor de sociologische en psychologische achtergronden van het mobiliteitsgedrag. Bert Coenen van het Projectbureau Leidsche Rijn presenteert enkele feiten over het type bewoners van Leidsche Rijn en hun mobiliteitsgedrag.

Peter Peters, universitair docent aan de faculteit Cultuurwetenschappen in Maastricht, laat aan de hand van de geschiedenis van de Amerikaanse nationale parken zien hoe infrastructuur het karakter van plekken mede kan bepalen. Wat kunnen we hiervan leren over de relatie tussen mobiliteit en bestemmingen zoals Vinex-wijken, is de vraag die hij zich stelt.

Bernard Hulsman (nrc) was met vakantie in Spanje en kon daar de gedachte niet uit zijn hoofd bannen dat Nederland toch eigenlijk een prachtig land is: de sappige groene polders en zelfs de bedrijventerreinen en de Vinex-wijken zijn in ieder geval gevarieerder dan die in Spanje.

Wilt u reageren op het essay van Daniëlle Snellen of een van de andere bijdragen, en daarmee uw bijdrage leveren aan het publieke debat, stuur dan uw reactie naar ruimte-in-debat(at)rpb.nl.

Ruimte in Debat is volledig als PDF te downloaden van deze website. Ruimte in Debat is zowel in kleur als zwart-wit beschikbaar.

Rectificatie

In Ruimte in Debat 03/2005 zijn in de bijdrage 'Voor de file in Leidsche Rijn' citaten opgenomen uit de studie 'Mobiel in Tijd' van het SCP (2003). Deze citaten zijn door de auteur niet als zodanig herkenbaar gemaakt. De redactie betreurt het dat zij dit niet heeft opgemerkt bij het ter perse gaan van het betreffende nummer.

Kenmerken

Publicatietitel
Ruimte in debat 2005/03
Publicatiedatum
7 Juli 2005
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
91540