Fietsen in de stad heeft meer voordelen voor gezondheid dan risico's

Publicatie

Het IRAS (Institute for Risk Assessment Science) van de Universiteit Utrecht en het Planbureau voor de Leefomgeving onderzochten de risico's die fietsers in de stad lopen, afgezet tegen de voordelen voor de gezondheid. De onderzoekers hebben berekend wat een vervanging van korte autoritten door de fiets betekent voor de gezondheid. Op basis van eerder uitgevoerd onderzoek naar lichamelijke activiteit is berekend dat de winst in levensverwachting 3 tot 14 maanden is, terwijl er mogelijk 1 tot 40 dagen van het leven werden ingeleverd door de blootstelling aan fijn stof en 5 tot 9 dagen door fatale verkeersongelukken. Omdat fietsers fysieke inspanning moeten leveren, ademen ze twee keer zoveel lucht in als automobilisten en daarmee ook meer schadelijke stoffen. Fietsers kunnen echter gemakkelijker een schonere route kiezen dan automobilisten. Daarnaast raken fietsers vaker betrokken bij dodelijke verkeersongelukken dan automobilisten.

Het promoten van iedere dag een stukje wandelen en fietsen zorgt voor een betere fysieke toestand van de mens. Desondanks moet er wel voor gezorgd worden dat de risico’s die de fietser in het verkeer loopt zoveel mogelijk beperkt worden door bijvoorbeeld fietspaden langs rustige wegen te leggen en het contact met auto’s zoveel mogelijk te beperken.

De voordelen voor de gemeenschap zijn groter dan die voor de individuele fietser. Vervanging van korte autoritten door de fiets verlagen namelijk de emissies van schadelijke stoffen van het verkeer, waardoor anderen minder vervuilde lucht inademen. Ook zijn auto’s vaak de oorzaak van een fataal ongeluk bij fietsers en voetgangers.

Auteurs

Hartog JJ de, Boogaard H, Hoek G (IRAS), Nijland H (PBL)

Kenmerken

Publicatietitel
Wegen de gezondheidsvoordelen van fietsen op tegen de risico's?
Publicatiedatum
1 Juli 2010
Publicatie type
Publicatie
Tijdschrift
Environmental Health Perspective (EHP)
Productnummer
92509