Invloed veranderingen in inkomens, autokosten en snelheden op autobezit en -gebruik, energiegebruik en emissies
Volgens het personenautomodel FACTS kennen prijsmaatregelen een verschillende invloed op het autobezit en gebruik, afhankelijk van de wijze waarop de maatregelen ingevoerd worden (procentueel of een vast bedrag, algemene maatregel of gedifferentieerd naar auto-/brandstoftype) en de kostenpost waarop de prijsmaatregel van toepassing is (MRB, BPM, brandstof, rekeningrijden e.d.).
Daarnaast blijkt de invloed afhankelijk te zijn van de scenariocontext en de omvang van de prijsmaatregel. Tenslotte is het effect van de maatregel in de tijd niet constant. Indien twee prijsmaatregelen worden gecombineerd blijkt het effect in 30% van de gevallen af te wijken van het 'verwachte' effect (het gecombineerde effect bij 'onafhankelijkheid' van de maatregelen). Soms treedt zelfs onderlinge tegenwerking op. Emissies van NOx en VOS zijn naast veranderingen in de omvang van het autogebruik sterk afhankelijk van eventuele wijzigingen in de aandelen diesel, benzine en LPG. Vanwege de soms niet verwachte resultaten bij gecombineerde maatregelen en vanwege de gevoeligheid van de NOx- en VOS-emissies voor veranderingen in de aandelen benzine, diesel en LPG, verdient het aanbeveling beleidsvragen te beantwoorden met behulp van modelsimulaties in plaats van gebruik te maken van bekende simulaties en/of literatuur.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Invloed veranderingen in inkomens, autokosten en snelheden op autobezit en -gebruik, energiegebruik en emissies
- Publicatiedatum
- 30 april 1996
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 90182