Berekening van luchtvaartemissies voor verschillende allocatiemethoden
Dit rapport gaat in op de toedeling van emissies door internationale luchtvaart aan landen. Momenteel wordt een klein deel van deze emissies aan landen toegerekend, voor koolstofdioxide betreft dit bijvoorbeeld alleen de emissies door binnenlandse luchtvaart. Omdat internationale luchtvaart grensoverschrijdend is, zijn de emissies die hierdoor veroorzaakt worden, niet eenvoudig aan een land toe te rekenen.
Anno 2002 is in diverse internationale kaders (IPCC, V.N.) gediscussieerd over de vraag of de emissies wel toebedeeld moeten worden aan landen. Wanneer afspraken gemaakt worden over de allocatie van emissies door de internationale luchtvaart, zal waarschijnlijk de bereidheid om deze emissies te verminderen toenemen. Er zijn reeds diverse allocatiemethoden voorgesteld. Het onderhavige onderzoek richt zich op de vraag wat de implicaties van de diverse voorgestelde allocatiemethoden zijn voor de aan Nederland toe te rekenen emissies. Om de consequenties te kunnen inschatten, is het model MOBLEM ontwikkeld. Het model berekent dat, door de toedeling van de internationale luchtvaartemissies, onder andere de omvang van de jaarlijkse Nederlandse rapportage van CO2-emissies door de luchtvaart met maximaal een factor 27 stijgt. MOBLEM blijkt goed toepasbaar voor de berekening van de emissies voor de allocatiemethoden, maar dat met name de resultaten voor HC- en CO-emissies gevoelig zijn voor veronderstellingen over onzekere factoren. Onzekerheden betreffen de gebruikte emissiefactoren en de representativiteit van de gebruikte vloot.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Berekening van luchtvaartemissies voor verschillende allocatiemethoden
- Publicatiedatum
- 23 januari 2002
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 90806