De optiewaarde van het openbaar vervoer: een vergeten batencategorie in kosten-baten analyses?

Publicatie

Optiewaarden kunnen worden omschreven als een risicopremie dat individuen bereid zijn te betalen voor een goed of dienst om ervoor te zorgen dat deze beschikbaar blijft voor onverwacht toekomstig gebruik. Dit paper beschrijft de eerste toepassing van het concept optiewaarde op het gebied van verkeer en vervoer in Nederland.

De paper beschrijft de ontwikkeling van een onderzoeksmethode (een webenquête met ‘stated preference’ keuze experimenten) en de toepassing in twee case studies (de spoortrajecten Arnhem-Winterswijk en Leiden-Alpen a/d Rijn-Gouda). De belangrijkste conclusie uit het onderzoek is dat optiebaten een belangrijke batencategorie voor regionale spoorlijnen vormen, additioneel ten opzichte van economische baten die traditioneel in kosten-batenanalyses worden meegenomen. De totale optiebaten van omwonenden rond de spoorlijnen (exclusief 65+-ers) bedragen meer dan de helft van de totale gebruiks- en optiebaten van deze omwonenden.

De paper is gepubliceerd in: Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk: Duurzame mobiliteit: hot or not?, Delft, C.V.S., pag. 1515-1534.

Auteurs

KT Geurs

Kenmerken

Publicatietitel
De optiewaarde van het openbaar vervoer: een vergeten batencategorie in kosten-baten analyses?
Publicatiedatum
24 november 2005
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
91610