Terreinwagens en milieu

Publicatie

Sinds enkele weken is de terreinwagen onderwerp van discussie. Op 21 oktober kopte de Volkskrant "Parkeerverbod ‘aso-bak’ in Nijmegen", spreekt Groen Links zijn bezorgdheid uit over de "extreme bijdrage" die de terreinwagens door hun hoge brandstofverbruik leveren aan de luchtvervuiling. Inmiddels is het Nijmeegse plan afgeketst op juridische haalbaarheid, maar de discussie over de terreinwagen is nog niet van tafel. Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat laat momenteel onderzoeken hoe terreinwagens presteren op het gebied van veiligheid en milieu. Op grond van dit onderzoek zal zij besluiten of terreinwagens eventueel zwaarder belast moeten worden.

Hoe vervuilend is de terreinwagen nu werkelijk?

Om die vraag te beantwoorden is het van belang een onderscheid te maken tussen twee soorten milieuvervuiling die personenauto’s veroorzaken:

  • de uitstoot van kooldioxide (CO2) die bijdraagt aan het versterkte broeikaseffect en de daaraan gerelateerde klimaatverandering.
  • de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) en fijn stof, die kan leiden tot gezondheidseffecten

Terreinwagens stoten relatief veel CO2 uit per gereden kilometer

De uitstoot van CO2 is direct gekoppeld aan het verbruik van brandstof. Omdat terreinwagens relatief zware onzuinige auto’s zijn, is de uitstoot van CO2 hoger dan bij een gemiddelde personenauto. Een nieuwe, zware terreinwagen met dieselmotor kan in eenzelfde rit 35% meer CO2 per kilometer uitstoten dan een gemiddelde nieuw verkochte dieselauto. Het is de vraag of een extra belasting op alleen terreinwagens de totale CO2-emissies in Nederland zal verlagen. De kans is immers groot dat een koper van een terreinwagen bij een extra belasting zijn oog zal laten vallen op een andere, vergelijkbare zware auto.

Terreinwagens (tot 2500 kg) stoten niet meer NOx en fijn stof uit per gereden kilometer

In Europa is emissiewetgeving voor personenauto’s van kracht die een maximum stelt aan de uitstoot van NOx en fijn stof per gereden kilometer. Per brandstofsoort is de norm voor alle nieuw op de markt te brengen personenauto’s gelijk, ongeacht gewicht (althans tot 2500 kg) of motorinhoud. Dit houdt in dat de uitstoot van NOx en fijn stof van een kleine auto per kilometer even hoog is als van een terreinwagen op dezelfde brandstof, ook al is de kleine auto aanzienlijk zuiniger. Voor terreinauto’s die zwaarder zijn dan 2500 kg gelden minder strenge Europese emissie-eisen. Deze terreinauto’s stoten dus per gereden kilometer wel meer NOx en fijn stof uit.

Verbreding van de discussie over terreinwagens tot zware auto’s in het algemeen

Een discussie over de milieubelasting van terreinwagens is vanuit milieuoogpunt zinvol. Deze discussie zou dan in een breder kader gevoerd moeten worden, namelijk over het gebruik van zware auto’s in het algemeen. Als de politiek de CO2-emissie van personenauto’s wil terugdringen, is het een optie om het aandeel zware auto’s in de autoverkopen - waaronder dus de terreinwagens - terug te dringen ('down-grading'). Met een kilometerheffing of een andere vorm van beprijzing, zoals wordt overwogen in de Nota Mobiliteit, zou dit gerealiseerd kunnen worden. Een mogelijke maatregel om de emissie van NOx en fijn stof verder terug te dringen, is het opleggen van dezelfde Europese emissie-eisen aan alle auto’s, dus ook terreinwagens die zwaarder zijn dan 2500 kg.

Kenmerken

Publicatietitel
Terreinwagens en milieu
Publicatiedatum
1 mei 2004
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
91218