Waardering van omgevingskwaliteit door kantoorgebruikers

Publicatie

Aan wat voor kantooromgeving geven bedrijven de voorkeur? Deze vraag is beantwoord door te bekijken voor welke kantoor- en omgevingskenmerken huurders van kantoorpanden bereid zijn meer te betalen. Uit onderzoek van het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) blijkt dat bedrijven gemiddeld genomen bereid zijn meer te betalen voor een kantoorpand, als er in de buurt of de directe nabijheid veel andere kantoorruimte aanwezig is. Voor een pand dat tussen industriële of logistieke vestigingen staat, betalen ze juist minder. Voorzieningen in de buurt, zoals winkels voor de dagelijkse boodschappen en horeca, hebben een licht positief effect op de huurprijs van een kantoorpand. Ook een aangrenzend park of plantsoen kan de prijs positief beïnvloeden.

Andere factoren belangrijker

Wel wordt de waarde van een kantoorpand in sterkere mate beïnvloed door andere factoren dan de omgevingskwaliteit. De bereikbaarheid en de ouderdom van het pand bepalen in grote mate de huurprijs van een pand. Deze kenmerken zijn functionele eisen voor de bedrijven die het pand huren, terwijl de omgevingskwaliteit alleen bijdraagt aan het imago en de herkenbaarheid van het bedrijf.

Achtergrond van het onderzoek

Op verzoek van de (voormalige) ministeries van VROM, EZ, VenW, LNV en Financiën heeft het PBL onderzoek gedaan naar de effecten van omgevingskenmerken op de vastgoedwaarde van kantoorpanden. Hiermee wil het PBL bevorderen dat in maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA’s) de investeringen in omgevingskenmerken de plaats krijgen die ze verdienen. Tot nu toe zijn de effecten van omgevingskenmerken op de waarde van kantoorpanden nauwelijks onderzocht.

Auteurs

Anet Weterings en Ed Dammers

Kenmerken

Publicatietitel
Waardering van omgevingskwaliteit door kantoorgebruikers
Publicatiedatum
1 september 2010
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
92520