Hoe Nederlandse burgers prioriteiten toekennen aan de sociale agenda. Een analyse van de 2003-, 2005- en 2006-enquetes

Publicatie

Hoe de sociale agenda voor duurzaamheid gemeten kan worden: een benadering via enquêtes. Volgens de Sociaal Economische Raad (SER) wordt een maatschappij duurzamer wanneer consumenten en bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen voor de negatieve consequenties van hun handelen.

De sociale agenda: wat vinden Nederlanders belangrijk?

Een maatschappij wordt duurzamer wanneer consumenten en bedrijven bijdragen aan de oplossing van belangrijke maatschappelijke vraagstukken. Het Kabinet-Balkenende II stelde dat de sociale agenda voor duurzaamheid een prominente plaats zou moeten innemen in belangrijke beleidsdossiers. Dit rapport beschrijft een enquête-benadering waarmee het belang kan worden bepaald dat burgers hechten aan maatschappelijke vraagstukken. De enquêtes zijn gehouden in 2003, 2005 en 2006. De toegepaste enquête-techniek is een zogenaamde card-sorting-enquête waarmee in vier stappen de volgorde van maatschappelijke vraagstukken wordt bepaald.

Analyse van de 2006-studie naar het ordenen van 64 maatschappelijke vraagstukken, laat zien dat Nederlanders de volgende issues het belangrijkst vinden:

  • de dreiging van terrorisme en oorlog
  • veilig stellen van pensioenen
  • de bestrijding van honger in de wereld
  • het verbeteren van de mensenrechten
  • het verbeteren van de Nederlandse gezondheidszorg

Veel vraagstukken met een mondiaal karakter scoren hoog: tien vraagstukken uit de top-15 hebben een globaal karakter en vijf vraagstukken een nationaal karakter.

Auteurs

Visser H , Aalbers TG , Vringer K , Verhue D

Kenmerken

Publicatietitel
Hoe Nederlandse burgers prioriteiten toekennen aan de sociale agenda. Een analyse van de 2003-, 2005- en 2006-enquetes
Publicatiedatum
31 Juli 2007
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Engels
Productnummer
92061