10 veelgestelde vragen over lerend evalueren
Het PBL voert sinds 2014 lerende evaluaties uit van en voor beleidsprogramma’s die zijn gericht op grootschalige veranderopgaven. In deze notitie worden de 10 meest gestelde vragen over lerend evalueren en hoe het PBL hier invulling aan geeft, beantwoord.
Lerend evalueren is geen geënte methodiek – er zijn geen gestandaardiseerde leidraden of beoordelingskaders voor beschikbaar – en daarom staat het iedereen relatief vrij om een eigen invulling aan deze evaluatiemethode te geven. In deze notitie wordt aan de hand van 10 vragen beschreven hoe het PBL hier invulling aan geeft en hoe er wordt gezorgd dat dit gebeurt op een wetenschappelijk robuuste wijze, met kwaliteit en met impact.
De notitie is bedoeld voor belangstellenden uit de beleidswereld en onze collega-kennisinstituten die nieuwsgierig zijn naar onze toepassing en onderbouwing. De notitie is geschreven vanuit het PBL-programma Leren in Opgavegerichte Netwerken (LiON), een programma dat specifiek is gericht op het ondersteunen van het leren door overheden en partners die staan voor grootschalige veranderopgaven.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- 10 veelgestelde vragen over lerend evalueren
- Publicatiesubtitel
- Bij het Planbureau voor de Leefomgeving
- Publicatiedatum
- 25 april 2023
- Publicatie type
- Rapport
- Aantal pagina's
- 16
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 5138