Analysis of the energy requirement for household consumption

Het alleen bewuster maken van consumenten helpt niet om hun energiegebruik te verlagen. Energiezuiniger consumeren is alleen te verwachten als dit door overheidsbeleid aantrekkelijk wordt gemaakt. Dat blijkt uit het proefschrift waarop MNP-medewerker Kees Vringer promoveerde aan de Universiteit Utrecht.

Energie is niet alleen nodig voor het laten rijden van een auto, voor apparaten of verwarming van de woning. Alle producten en diensten die iemand gebruikt zijn gemaakt of worden geleverd met behulp van energie. De helft van het totale particuliere energiegebruik, is nodig voor de productie en distributie van consumenten­goederen en de levering van diensten. Deze conclusies volgen uit het proefschrift 'Analysis of the energy requirement for household consumption' van dr. Kees Vringer, waarop hij op 22 september 2005 promoveerde aan de Universiteit van Utrecht.

De grootte van het huishouden, leeftijd of opleiding bepaalt slechts voor een klein deel de hoogte van het energiegebruik. Het waardepatroon dat mensen hebben (de één vindt ambitie of eerlijkheid belangrijk, terwijl de ander een comfortabel leven of verantwoordelijkheid belangrijker vindt) heeft geen invloed op het energie­gebruik. Zelfs de motivatie om energie te besparen heeft nauwelijks invloed op het daadwerkelijke energiegebruik. Inkomen blijkt de belangrijkste factor te zijn die het energieverbruik bepaalt. Maar zelfs als rekening wordt gehouden met deze verschillen in de sociaal-economische situatie, verschilt het energiegebruik tussen individuen nog sterk.

Auteurs

Kees Vringer

Kenmerken

Publicatietitel
Analysis of the energy requirement for household consumption
Publicatiedatum
22 september 2005
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
91574