De invloed van de sectorstructuur van de Nederlandse economie op de milieubelasting van het goederenvervoer
Tussen economische sectoren bestaat een groot verschil in de totale CO2- en NOx-emissie per gulden toegevoegde waarde en in de verkeersgerelateerde emissie. In verband hiermee is niet alleen het totale niveau van economische groei van belang voor de milieubelasting, maar ook de sectorale verdeling ervan. Uitgaande van een economische groei van 3% per jaar is voor 2020 onderzocht wat het uitmaakt voor de verkeersemissie van het goederenvervoer als "gunstige" sectoren relatief sterk (5% per jaar) groeien en "ongunstige" sectoren relatief weinig (1%) of omgekeerd. Rondom het emissieniveau van het goederenvervoer bij 3% economische groei (voor alle sectoren) is de bandbreedte bij een "gunstige" of "ongunstige" verdeling plus of min 18% voor CO2-emissie en 20% voor NOx-emissie.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- De invloed van de sectorstructuur van de Nederlandse economie op de milieubelasting van het goederenvervoer
- Publicatiedatum
- 1 april 1999
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 90428