De luchtkwaliteit rond Schiphol - MNP-bevindingen over het onderzoek naar de uitstoot van het vliegverkeer en de luchtkwaliteit rond Schiphol door ADECS Airinfra BV in het kader van de Evaluatie Schipholbeleid
MNP heeft een second opinion uitgevoerd op het onderzoek naar de uitstoot van het vliegverkeer en de luchtkwaliteit rond Schiphol door ADECS Airinfra BV in het kader van de Evaluatie Schipholbeleid. Bij drukke snelwegen rond Schiphol kunnen tot na 2020 overschrijdingen optreden van de Europese luchtkwaliteitsnormen voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof. Het vliegverkeer draagt hier in toenemende mate bij aan de concentratie van NO2. Ook de uitstoot van fijn stof stijgt, maar de bijdrage aan de totale concentraties is gering ten opzichte van andere bronnen. De geldende normen stimuleren niet dat de luchthaven de uitstoot van NO2 en fijn stof beperkt.
Achtergrond
Het kabinet heeft aangekondigd in april 2006 een besluit te willen nemen over het toekomstige beleid voor Schiphol. In de aanloop van dit besluit is een aantal onderzoeken uitgevoerd naar de effectiviteit van het huidige beleid. Een van deze onderzoeken is uitgevoerd door ADECS Infra BV en in januari 2006 gerapporteerd in "Schonere lucht, schonere vliegtuigen, meer uitstoot vliegverkeer". Op verzoek van de ministeries van VROM en V&W heeft het MNP een toets uitgevoerd op het onderzoek.
Conclusies
ADECS komt in het onderzoek tot lagere waarden voor de bijdragen van het vliegverkeer aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen dan het MNP. De informatie die door ADECS is verstrekt over de toegepaste modelimplementatie is echter te summier om aan te kunnen geven in hoeverre deze verschillen significant zijn. Berekeningen aan de bijdragen van vliegverkeer aan de luchtverontreiniging zijn deels gebaseerd op aannames, waarbij sprake is van arbitraire marges. Daardoor moet rekening worden gehouden met ruime onzekerheidsmarges in de resultaten.
De luchtkwaliteit is het laagst langs snelwegen rond de luchthaven (A4, A9). De bijdrage van het vliegverkeer aan de luchtverontreiniging is hier het hoogst terwijl door toedoen van het verkeer op deze wegen al een extra verhoging bestaat. Daardoor komt waarschijnlijk in 2020 nog altijd overschrijding voor van de Europese NO2-norm en de dagnorm voor fijn stof. Alleen aan de concentraties NO2 levert het vliegverkeer een significante bijdrage. In 2020 ligt deze tussen de 15 en 20%. Overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen kunnen van invloed zijn op uitbreidingsplannen van de luchthaven, ongeacht of ze optreden in woonwijken of langs snelwegen. De emissienormen uit het Luchthavenverkeersbesluit stimuleren niet tot het verminderen van de uitstoot van NO2 en fijn stof door het vliegverkeer.
Daarentegen kan vanaf 2010 het effect van de emissienormen voor vluchtig organische stoffen (VOS) en van koolmonoxide (CO) wel merkbaar worden voor de uitstoot van het vliegverkeer voor de luchthaven. Bij een lage economische groei is het waarschijnlijk dat de absolute grenswaarde voor de totale uitstoot van VOS en - in minder mate die van CO - wordt bereikt. Als maatregelen uitblijven, kan dit in toenemende mate de omvang van het vliegverkeer gaan beperken, zelfs in sterkere mate dan de geluidnormen dat zullen doen. Binnen de huidige regels kan de sector echter stimuleren dat maatschappijen 'schonere' vliegtuigen inzetten, bijvoorbeeld door heffingen op de vliegtuigemissies. Door zowel nationale als internationale regelgeving is de effectiviteit in de praktijk waarschijnlijk begrensd.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- De luchtkwaliteit rond Schiphol - MNP-bevindingen over het onderzoek naar de uitstoot van het vliegverkeer en de luchtkwaliteit rond Schiphol door ADECS Airinfra BV in het kader van de Evaluatie Schipholbeleid
- Publicatiedatum
- 2 maart 2006
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 91697