Geluidmaatregelen: kosten en baten
In opdracht van het ministerie van VROM is een kosten-baten studie verricht aan een pakket van geluidmaatregelen gericht op het verminderen van de geluidemissie van weg- en railverkeer in de periode 2010-2030. Doel van de studie was het in beeld brengen van de effecten, de kosten en de baten van dit maatregelenpakket, als bouwsteen voor de discussie over doelstellingen en maatregelen in NMP4-kader.
Om kosten en baten op een vergelijkbare wijze in beeld te brengen is ervoor gekozen deze in geld uit te drukken. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling van dit rapport de (beleidsmatige) afweging daarmee te vernauwen tot een simpele financiƫle optelsom. Om de effecten in kaart te brengen is door het RIVM gebruik gemaakt van een akoestisch model waarin het gehele weg- en railverkeersnet in Nederland alsmede de ligging van woon- en stiltegebieden is opgenomen. De effectiviteit van het pakket is gebaseerd op een vergelijking van de situatie in 2010 en 2030 met en zonder implementatie van het maatregelenpakket.
De resultaten geven aan dat, ten opzichte van het huidige (vastgestelde) beleid, bij beleidsintensivering en implementatie van het pakket van maatregelen als voorgesteld door VROM in 2030 een aanzienlijke verbetering (bijvoorbeeld een reductie van het percentage geluidbelaste woningen tot 7 % van het huidige percentage) van de Nederlandse geluidhinderproblematiek kan worden verwacht. Belangrijke randvoorwaarde daarbij is echter dat er ten aanzien van het te voeren beleid bij alle overheden voldoende draagvlak bestaat. De kosten van de maatregelen zijn geschat op basis recent onderzoek.
Het onderzochte pakket komt over de gehele periode 2010-2030 op ongeveer fl. 3 tot 4 miljard (prijzen 2000). De baten van de maatregelen vrijkomend in de periode 2010-2030 zijn geschat op basis van 'hedonic pricing', waarbij de marktwaarde van de totale Nederlandse woningvoorraad evenredig afneemt met toename van de geluidsbelasting. De baten komen op tenminste fl. 10 mld. wanneer de laagste literatuurwaarde voor waardevermindering van de woningvoorraad wordt aangenomen en komen op fl. 26 mld. bij de hoogste literatuurwaarde. Bij een tegenvallende reductie van de geluidsemissie komen de baten bij de laagste aanname voor waardevermindering op fl. 8 mld. Overige baten als vrijkomende bouwgrond en gunstige gezondheidseffecten zijn buiten beschouwing gelaten.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Geluidmaatregelen: kosten en baten
- Publicatiedatum
- 17 januari 2001
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 90644