Gescheiden werelden in wonen, werken en leren?

Publicatie

In dit hoofdstuk van het Jaarrapport Integratie 2008 staat de verdeling centraal van niet-westerse allochtonen over wijken (postcodegebieden), werkplekken en scholen voor voortgezet onderwijs. Het gaat daarbij vooral om de vraag of niet-westerse allochtonen uit concentratiewijken ook naar werkplekken of scholen gaan met een hoog percentage niet-westerse allochtonen.

Zowel in het onderwijs als op het werk blijkt de mate van concentratie in de woonwijk samen te hangen met de samenstelling naar herkomst op de schoolvestiging of werkvloer. Van alle niet-westerse allochtone leerlingen woont en leert 33 procent in een omgeving met minimaal 25 procent niet-westerse allochtonen. In de vier grote steden woont en leert 36 procent van alle niet-westerse allochtone leerlingen in een omgeving waarin minstens de helft van de bevolking een niet-westerse herkomst heeft. Ter vergelijking: van alle niet-westerse allochtone werknemers woont en werkt 18 procent in een omgeving met minimaal 25 procent niet-westerse allochtonen, terwijl in de vier grote steden 9 procent van deze werknemers in een omgeving woont en werkt waarin minimaal de helft van de populatie niet-westers allochtoon is. Met het oog op ontmoetingskansen en integratie betekent dit dat de kans op ontmoetingen met autochtonen voor werkende niet-westerse allochtonen gemiddeld genomen groter is dan die voor niet-westerse allochtone scholieren in het voortgezet onderwijs.

Auteurs

B. Hamers, M. van Middelkoop

Kenmerken

Publicatietitel
Gescheiden werelden in wonen, werken en leren?
Publicatiedatum
6 november 2008
Publicatie type
Publicatie
Tijdschrift
Jaarrapport Integratie 2008 (CBS); hst 7;p169-183
Productnummer
92314