Het transparant maken van wetenschappelijke assessments voor beleid

Publicatie

Wetenschappelijke assessments zijn een belangrijk hulpmiddel geworden om besluitvorming te ondersteunen. Zulke assessments brengen geselecteerde kennis samen met de bedoeling om deze publiek te maken in een vorm die bruikbaar is voor besluitvorming. Belangrijke criteria voor wetenschappelijke assessments die in staat zijn om beleid te beïnvloeden, zijn relevantie, geloofwaardigheid en legitimiteit. Wij benadrukken dat het voor de geloofwaardigheid en legitimiteit van een assessment nodig is om tenminste de expertoordelen, die daar de kern van vormen, transparant te maken.

Wij stellen een methode voor om de kwaliteit van wetenschappelijke assessments in dit opzicht te evalueren. Deze methode is gebaseerd op de evaluatie door het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) van een deel van een van de meest bekende wetenschappelijke assessments, het assessmentrapport uit 2007 van werkgroep II van het 'Intergovernmental Panel on Climate Change' (IPCC). Een van de meest voorkomende tekortkomingen in dat rapport waren onvoldoende transparante expertoordelen. Wij stellen dat auteurs en assessoren zich meer bewust moeten zijn van de onvermijdelijke rol van ‘expert judgement’, waarbij deskundigen een assessment maken ondanks de hoge mate van onzekerheid, en dat zij hun oordelen transparanter moeten maken, dat wil zeggen dat lezers in staat moeten zijn om de argumenten van het assessmentteam te volgen. Bovendien, om meer reflectief te zijn over het bestaan van verschillende standpunten, moet de assessmentmethodologie gebruikmaken van een procedure van ‘open assessment’, bijvoorbeeld door het uitnodigen van ‘buitenstaanders’ om deel te nemen aan het proces van kwaliteitscontrole.

PBL working paper 14

Auteurs

Bart Strengers, Leo Meyer, Arthur Petersen, Maarten Hajer, Detlef van Vuuren en Peter Janssen

Kenmerken

Publicatietitel
Opening up scientific assessments for policy: : the importance of transparency in expert judgements
Publicatiedatum
6 juni 2013
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Engels
Productnummer
1242