Kosteneffectiviteit CO2-beleid personenauto's. Methodische verkenning

Publicatie

De aanschaf van kleinere, meer energie-efficiƫnte personenauto's lijkt op het eerste gezicht alleen voordelen te hebben: het resulteert in minder CO2-uitstoot en de eigenaar hoeft minder kosten te maken aan brandstof en aanschaf van de auto. Toch is er in Nederland nauwelijks een trend waarneembaar naar zuiniger auto's. In dit rapport wordt gesteld dat de reden hiervoor is dat auto-eigenaren andere zaken (grootte, comfort, status) in auto's waarderen, naast aanschafkosten en brandstofkosten.

Methode van kosteneffectiviteit van grote invloed op resultaat

Kosteneffectiviteit is een krachtig begrip in milieubeleidsevaluatie omdat het inzichtelijk kan maken met welk beleid per uitgegeven euro de meeste emissiereductie kan worden bereikt. Het begrip kosteneffectiviteit is echter niet zo eenduidig als het op het eerste gezicht lijkt. Dit rapport doet de aanbeveling om bij de bepaling van de kosteneffectiviteit van CO2-maatregelen voor personenauto's rekening te houden met welvaartsverliezen die het gevolg zijn van een noodgedwongen overstap naar kleinere, minder comfortabele auto's. Een dergelijke aanpak biedt mogelijkheden om meer realistische kostenschattingen te doen dan wanneer alleen wordt gekeken naar technische meerkosten.

Discussiestuk

Dit rapport bevat een verkenning van methoden voor het schatten van kosteneffectiviteit van beleid ter vermindering van uitstoot van kooldioxide (CO2) bij personenauto's. Het rapport geeft geen definitieve antwoorden op methodische vragen en doet geen concrete aanbevelingen voor reductiebeleid. Het rapport is bedoeld als startpunt van discussie.

Auteurs

Brink, R.M.M van den &amp, Annema, J.A.

Kenmerken

Publicatietitel
Kosteneffectiviteit CO2-beleid personenauto's. Methodische verkenning
Publicatiedatum
13 april 2007
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Nederlands
Productnummer
91966