Luchtvaart in het EU Emissiehandelssysteem
Het voorstel van de Europese Commissie van september 2005 om de luchtvaartsector op te nemen in het EU emissiehandelssysteem is een stap vooruit in het betrekken van de luchtvaartsector in klimaatbeleid. De milieueffecten hiervan hangen af van het ontwerp van het handelsysteem, in het bijzonder van de vastgestelde hoeveelheid CO2 emissierechten in het systeem. Vanuit het oogpunt van kosteneffectiviteit is het de moeite waard ook brandstofbelastingen of emissieheffingen als beleidsinstrumenten te overwegen.
Achtergrond
De Europese Commissie publiceerde het voorstel in een 'Mededeling over beleidsinstrumenten om de klimaateffecten van de luchtvaart terug te dringen'. Dit MNP rapport heeft als doel een overzicht van de belangrijkste aspecten van het beleidsvraagstuk te presenteren aan Nederlandse onderhandelaars en leden van de Tweede kamer en het Europese Parlement.
Conclusies
Op dit moment is de luchtvaartsector nog geen onderdeel van Europees of internationaal klimaatbeleid. Het totale effect van de luchtvaart op het klimaat is 2 tot 4 maal groter dan het effect van CO2 emissies van de sector alleen. Daarom is het belangrijk om de sector wel te betrekken in het klimaatbeleid. Als de luchtvaartsector onderdeel zou worden van het EU emissiehandelsysteem, is de verwachting dat op de korte termijn deze sector betaalt voor het reduceren van CO2 emissies door emissierechten te kopen bij andere sectoren. De verwachting is dat economische en milieueffecten voor Nederland niet anders zijn dan voor andere Europese landen. Het is de moeite waard ook brandstofbelastingen of emissieheffingen als beleidsinstrumenten te overwegen.
Deze publicatie is uitsluitend elektronisch beschikbaar.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Luchtvaart in het EU Emissiehandelssysteem
- Publicatiedatum
- 25 november 2005
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Engels
- Productnummer
- 91615