Luchtvaart in het EU Emissiehandelssysteem

Publicatie

Het voorstel van de Europese Commissie van september 2005 om de luchtvaartsector op te nemen in het EU emissiehandelssysteem is een stap vooruit in het betrekken van de luchtvaartsector in klimaatbeleid. De milieueffecten hiervan hangen af van het ontwerp van het handelsysteem, in het bijzonder van de vastgestelde hoeveelheid CO2 emissierechten in het systeem. Vanuit het oogpunt van kosteneffectiviteit is het de moeite waard ook brandstofbelastingen of emissieheffingen als beleidsinstrumenten te overwegen.

Achtergrond

De Europese Commissie publiceerde het voorstel in een 'Mededeling over beleidsinstrumenten om de klimaateffecten van de luchtvaart terug te dringen'. Dit MNP rapport heeft als doel een overzicht van de belangrijkste aspecten van het beleidsvraagstuk te presenteren aan Nederlandse onderhandelaars en leden van de Tweede kamer en het Europese Parlement.

Conclusies

Op dit moment is de luchtvaartsector nog geen onderdeel van Europees of internationaal klimaatbeleid. Het totale effect van de luchtvaart op het klimaat is 2 tot 4 maal groter dan het effect van CO2 emissies van de sector alleen. Daarom is het belangrijk om de sector wel te betrekken in het klimaatbeleid. Als de luchtvaartsector onderdeel zou worden van het EU emissiehandelsysteem, is de verwachting dat op de korte termijn deze sector betaalt voor het reduceren van CO2 emissies door emissierechten te kopen bij andere sectoren. De verwachting is dat economische en milieueffecten voor Nederland niet anders zijn dan voor andere Europese landen. Het is de moeite waard ook brandstofbelastingen of emissieheffingen als beleidsinstrumenten te overwegen.

Deze publicatie is uitsluitend elektronisch beschikbaar.

Auteurs

Tuinstra W , Ridder W de , Wesselink LG , Hoen A , Bollen JC , Borsboom JAM - Tuinstra W (eds)

Kenmerken

Publicatietitel
Luchtvaart in het EU Emissiehandelssysteem
Publicatiedatum
25 november 2005
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Engels
Productnummer
91615