Milieu-effecten advies 'Anders Betalen voor Mobiliteit'
Het invoeren van een kilometerprijs kan aanzienlijke milieuwinst opleveren. Invoering van beprijzing op een aantal fileknelpunten levert echter slechts een beperkte verbetering op voor het milieu. Dat blijkt uit een onderzoek naar de milieueffecten van het advies van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit. Het kabinet wil volgens de Nota Mobiliteit (PKB-deel 3) starten met beprijzing op een aantal fileknelpunten, maar laat het besluit over invoering van een kilometerprijs over aan het volgende kabinet.
Het Milieu- en Natuurplanbureau heeft op verzoek van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat de milieu-effecten onderzocht van het advies van het Platform Anders Betalen voor Mobiliteit onder leiding van de heer Nouwen.
Belangrijkste conclusies
- De realisatie van de introductie van een prijs op een aantal fileknelpunten, zoals voorgenomen in de Nota Mobiliteit (PKB-deel 3), heeft naar verwachting een beperkt effect op de landelijke emissies van wegverkeer en lokale luchtkwaliteit ter plaatse.
- Het vervangen van de motorrijtuigenbelasting en een deel van de aanschafbelasting door een prijs per gereden kilometer kan aanzienlijke milieuwinst opleveren. De prijs moet dan gedifferentieerd worden naar milieukenmerken. Uitgaande van het huidige vaststaande emissiebeleid zal de CO2-uitstoot van het totale wegverkeer in 2020 met circa 5% kunnen afnemen en overige emissies (NOx, PM10) met circa 10-15%. Het kabinet heeft met de Nota Mobiliteit (PKB-deel 3) vooralsnog niet besloten tot invoering van een dergelijke kilometerprijs.
Meer informatie
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Milieu-effecten advies 'Anders Betalen voor Mobiliteit'
- Publicatiedatum
- 26 mei 2005
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 91477