Ruimte in debat 2005/01
Overal ter wereld kan men eten in uniform uitgevoerde vestigingen van McDonald’s, dezelfde merkkleding kopen in volgens uniform concept ingerichte winkels en via het internet chatten met vrienden over de hele wereld. Nationale grenzen lijken te vervagen. Deze globalisering is veelvuldig onderwerp van geografische studies. Tegelijkertijd wordt er in de nieuwe geografie aandacht geschonken aan de regionalisering die als tegenkracht van de globalisering is opgekomen. Deze regionalisering leeft op verschillende schaalniveaus. Regio’s worden op uiteenlopende wijzen vermarkt; denk aan een reclamecampagne als ‘Ondernemers, het is tijd voor Twente'. Streekdialecten, en popmuziek in zo’n dialect, nemen in populariteit toe. En de Europese Unie verstrekt, bijvoorbeeld in het kader van Interreg, subsidies aan regio’s om hun identiteit te versterken.
Inhoud
In het essay van Carola Simon (scp) staat het in opmars zijnde streekgevoel in Nederland centraal. Ko Droogers (Consulent Belangenbehartiging Regio West, anwb), Frans Thissen (Universiteit van Amsterdam) en Han Lörzing (rpb) reageren. David Hamers (rpb) onderzoekt het streekgevoel elders in Europa: in de Deens-Zweedse Øresundregio, een regio die is gecreëerd met miljoenen aan Europese Interreg-subsidies. Het is een functionele regio, maar of het streekgevoel er nu leeft?
De column heeft een iets andere formule. Voortaan vertelt een vaste columnist over zijn of haar persoonlijke ervaringen met dan wel visie op de ruimtelijke ontwikkeling. Dit jaar is Bernard Hulsman (nrc) de vaste columnist. In dit nummer duidt hij bedrijventerreinen als het zoveelste bewijs van publieke armoede.
Wilt u reageren op het essay van Carola Simon of een van de andere bijdragen, en daarmee uw bijdrage leveren aan het publieke debat, stuur dan uw reactie naar ruimte-in-debat(at)rpb.nl.
Ruimte in debat is als PDF te downloaden van deze website. De PDF is zowel in kleur als in zwart-wit beschikbaar.
Kenmerken
- Publicatietitel
- Ruimte in debat 2005/01
- Publicatiedatum
- 28 februari 2005
- Publicatie type
- Publicatie
- Productnummer
- 91418