Ruimte in debat 2006/02

Publicatie

De gebieden langs de Nederlandse snelwegen zijn de afgelopen jaren in hoog tempo volgebouwd. Deze snelweglocaties ontwikkelen zich tot gewilde vestigingslocaties voor bedrijventerreinen, maar ook voor woonwijken en sportterreinen. Tegelijkertijd bestaat hierover veel onvrede. De snelwegzone slibt dicht, verrommelt en samenhang tussen de bebouwing ontbreekt. Het wordt daarom tijd dat de overheid duidelijke keuzen maakt waar verstedelijking langs de snelweg kan worden versterkt en waar open panorama’s moeten worden behouden. Dit zijn de belangrijkste conclusies van de studie ‘Bloeiende bermen. Verstedelijking langs de snelweg’ die het Ruimtelijk Planbureau op 24 februari aanbood aan de rijksadviseur voor de infrastructuur prof.ir. Jan Brouwer.

Inhoud

In dit nummer van Ruimte in Debat gaat Jan Brouwer verder in op het onderwerp van de verrommeling langs de snelwegen en de noodzaak van het routeontwerp. Hij pleit voor een nieuw elan om het snelwegnet in ons land, als belangrijk onderdeel van de fysieke infrastructuur, een welverdiende positie te geven in de ruimtelijke structuur. Vanwege de complexiteit die hiermee gepaard gaat, is hierbij een rol voor de rijksoverheid weggelegd, zo meent hij.

Willem de Visser (ministerie VROM, DGR) vraagt zich af hoe een samenhangend wegensysteem eruit ziet, waar nog de nodige economie kan landen zonder de ecologie te veronachtzamen. Hij pleit daarbij voor een groene lijn langs de snelwegen. Donald van Dansik brengt in zijn reactie het voorstel van de Vereniging Deltametropool onder de aandacht van de rijksadviseur voor de infrastructuur: sluit een groot deel van de afslagen in de Randstad en vernet ter compensatie vooral het lokale wegennet.

De column van Kees Volkers gaat over GPS: het gemak van het systeem en het ongemak dat je kunt ondervinden als je daarop blindelings vertrouwt.

Kenmerken

Publicatietitel
Ruimte in debat 2006/02
Publicatiedatum
12 mei 2006
Publicatie type
Publicatie
Productnummer
91726