Technologisch leren in de energie sector
Technologisch leren is een sleutelfactor achter de verbetering van bestaande en nieuwe (energie-) technologieën. Een belangrijke vraag is daarbij, in hoeverre en wanneer de kosten van nieuwe energietechnologieën de kosten van de bestaande technologieën kunnen inhalen. Een vaak gebruikte benadering om zowel de in het verleden bereikte kostenreducties te kwantificeren als mogelijk toekomstige kostenreducties in kaart te brengen, is de leercurvebenadering. Leercurves zijn in de afgelopen decennia veelvuldig gebruik om de ontwikkeling van een variëteit aan energietechnologieën te beschrijven.
Doel van het onderzoek
De doelen van dit onderzoek wat is uitgevoerd in het kader van het Wetenschappelijke Assessment en Beleidsanalyse Klimaatverandering (WAB) programma waren:
- Een uitgebreide literatuuranalyse van studies die de leercurve methodiek gebruiken om technologisch leren en kostenreducties te kwantificeren voor een groot aantal energietechnologieën, inclusief duurzame energie, (schone) fossiel technologieën en energie-efficiënte technologieën.
- Een overzicht en grondige discussie van de mogelijke voetangels en problemen bij het toepassen van de leercurve methodiek, zoals bijvoorbeeld de geografische systeemgrenzen, de vraag of de helling van een leercurve constant is of niet, het uitvoeren van gevoeligheidsanalyses en de vraag of de leercurve benadering ook gebruikt kan worden, om verbeteringen in energie efficiëntie te kwantificeren.
- Een demonstratie hoe dalende productiekosten vertaald kunnen worden in CO2eq. reductiekosten.
- Een discussie in hoeverre beleidsmaatregelen succesvol waren in het accelereren van technologisch leren en daarmee gepaard gaande kostenreductie
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Technologisch leren in de energie sector
- Publicatiedatum
- 17 september 2008
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Engels
- Productnummer
- 92296