Vrachtwagens stoten meer uit dan gedacht. De gevolgen van cycle-bypassing op beleidsdoelstellingen
Uit Europees onderzoek waaraan ook TNO-WT deelnam blijkt dat emissies van NOx en fijn stof (PM10) door vrachtwagens veel hoger kunnen zijn dan op basis van de verplichte typekeuringstest wordt gemeten. TNO heeft de bevindingen verwerkt in zijn emissiefactoren die jaarlijks als basis dienen voor het berekenen van de emissies door verkeer en vervoer in Nederland in het kader van de Emissieregistratie.
Vrachtwagenfabrikanten blijken, met geavanceerde motormanagementsystemen, hun motoren op de 13 belastingspunten die in de voorgeschreven test worden gemeten geoptimaliseerd te hebben voor lage emissies. Tussen de 13 belastingspunten hebben ze geoptimaliseerd voor laag brandstofverbruik (wat samenhangt met hogere emissies van NOx) omdat lager brandstofverbruik een belangrijk verkoopargument is. De onverwacht hogere uitstoot door vrachtverkeer leidt tot een verwachte totale NOx-emissie door verkeer in Nederland in 2010 van 185 miljoen kg in plaats van de tot nu toe berekende 166 miljoen kg. Om aan de doelstelling van 2010 te voldoen moet de overheid dus plotseling 19 miljoen kg NOx-emissie extra reduceren. Het kabinet probeert de tegenvaller op het bordje van de Europese Commissie te leggen. In Europees verband wordt intussen gewerkt aan een betere typekeuringstest
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Vrachtwagens stoten meer uit dan gedacht. De gevolgen van cycle-bypassing op beleidsdoelstellingen
- Publicatiedatum
- 28 oktober 2004
- Publicatie type
- Publicatie
- Tijdschrift
- Arena: Dossier 2004; 10:105-8
- Productnummer
- 91315