De uitstoot van luchtverontreinigende stoffen is de afgelopen decennia sterk gedaald en zal de komende jaren naar verwachting blijven dalen. Daarmee is de kans heel erg groot dat Europese…
De Klimaat- en Energieverkenning (KEV) 2019 geeft een geactualiseerd beeld van de nationale broeikasgasuitstoot en het energiesysteem tot en met 2030. De KEV verschijnt jaarlijks conform de Klimaatwet…
Kortetermijnramingsmodel voor het bezit en gebruik van personenauto’s in Nederland
Dieselauto’s verdwijnen sneller uit het autopark dan benzineauto’s. Daarom werkt invoering van nieuwe technologie om emissies te reduceren in het dieselautopark sneller door dan in het benzineautopark…
Preferences for alternative fuel vehicles of lease car drivers in The Netherlands
Met dit paper proberen we inzicht te krijgen in de voorkeuren van Nederlandse leaseauto rijders voor alternatief aangedreven auto's (AFV's: Alternative Fuel Vehicles) en hun kenmerken. We hebben een…
Nationale kosten van maatregelen gericht op het realiseren van doelstellingen uit het Energieakkoord 2013
Het in 2019 tot stand gekomen Klimaatakkoord is op dit moment het uitgangspunt voor het nationale klimaatbeleid. Het PBL heeft de nationale kosten hiervan geraamd ten opzichte van het daarvóór al…
Kritische drempels voor stikstof en dynamische modellering
Het risico op vermesting in Europa, ook in Natura 2000 gebieden, wordt in dit rapport onderstreept. Een onzekerheidsanalyse, methodologisch geïnspireerd door de IPCC, met toepassing van de eerste…
Deze notitie beschrijft de achtergronden van de methodiek bij de PBL-analyse van de effecten van het ontwerp klimaatakkoord voor de sector industrie. De analyse verkent wat het effect is van de…
Er wordt veel gepraat over natuurinclusieve landbouw. Maar de vraag wat boeren zelf van natuurinclusieve landbouw vinden, en waarom ze wel of niet in natuurinclusieve landbouw willen investeren…
Progress in the modelling of critical thresholds, impacts on plant species diversity and ecosystem services in Europe. CCE Status report 2009
De effecten van overmatige stikstofdepositie kunnen niet los gezien worden van klimaatverandering en biodiversiteitsverlies. Dit blijkt uit het Status Rapport 2009 van het Coordination Centre for…
Het aandeel van jonge vrachtauto’s in de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van vrachtautoparken neemt sterk af dankzij de recente invoering van de euro-6 norm voor uitlaatgasemissies. Dit blijkt uit…