Op verzoek van de SER (Sociaal Economische Raad) hebben ECN (Energieonderzoek Centrum Nederland) en PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) een inschatting gemaakt van de effecten van de in het…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
De provincies pakken de ontwikkeling en uitvoering van het natuurbeleid voor het realiseren van de biodiversiteitsdoelen voortvarend op. Het Rijk en de provincies kunnen de betrokkenheid bij het…
De huidige natuurwetgeving, dat wil zeggen de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998 en de Boswet, beschermt kwetsbare soorten, habitats en gebieden door hun behoefte aan bescherming af te…
De Drentse natuur in 2040. Vier kijkrichtingen voor de toekomst
Het natuurbeleid is sinds 2010 ingrijpend veranderd. Zo heeft de provincie nieuwe taken gekregen op het gebied van natuur, terwijl ondertussen de financiële middelen onder druk staan. Voor de…
Biodiversiteit bekeken: hoe evalueert en verkent het PBL het natuurbeleid?
In deze publicatie geven PBL en Wageningen UR inzicht in het proces van evalueren en verkennen van natuurbeleid. Het rapport is vandaag aangeboden aan het ministerie van Economische Zaken en de...
Biodiversiteit bekeken: hoe evalueert en verkent het PBL het natuurbeleid?
Hoe gaat het met de biodiversiteit in Nederland? Wie het natuurnieuws volgt, leest elke dag goede én slechte berichten over een interessante plant, een bedreigd dier of een soortgroep. Wat is nu het…
Wegen naar een nieuw natuurbeleid; een bijdrage voor discussie
In het natuurbeleid kan meer rekening worden gehouden met de veranderingsprocessen, ofwel dynamiek, in de natuur. Ook zou het beleid in de toekomst meer kunnen aansluiten bij de behoefte aan natuur in…
Audit Waterbeleid 21e eeuw. Analyse van de opgaven wateroverlast volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water
Het tegengaan van wateroverlast vanuit regionaal oppervlaktewater kost volgens de waterschappen 2,5 miljard euro. Deze kosten zijn voldoende inzichtelijk gemaakt. Er is echter geen landelijk beeld…
De aankoop van nieuwe natuur voor de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) stagneert. Er wordt te weinig grond aangekocht voor nieuwe natuur terwijl de herinrichting voor de wel verworven gronden…