Deze notitie schetst aan de hand van meerdere scenario’s wat het Parijse klimaatakkoord kan betekenen voor de omvang van de luchtvaart via Nederland. Welke gevolgen precies zullen optreden, is onzeker…
Reflectie op de leefomgevingsthema's in het coalitieakkoord 2021-2025
Met het uitbrengen van deze reflectie deelt het PBL een aantal aandachtspunten die bij de uitwerking van het coalitieakkoord wat betreft de leefomgevingsopgaven van belang kunnen zijn. De punten zijn…
Dit rapport beschrijft de achtergronden van de methodiek bij de PBL-analyse van de effecten van het ontwerp klimaatakkoord voor de sector mobiliteit (exclusief internationale luchtvaart en…
Milieueffecten van verhoging autobelastingen uit Begrotingsakkoord 2014 verwaarloosbaar
De milieuwinst van de verhoging van de autobelastingen uit de Begrotingsafspraken 2014 is verwaarloosbaar. Dit blijkt uit onderzoek dat het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) op verzoek van het…
Het kabinet heeft de brief d.d. 12 oktober 2010 van het PBL aan de Secretaris-Generaal van VROM inzake de eerste analyse van het Regeerakkoord op 19 november aan de Tweede Kamer toegezonden.
PBL: coalitieakkoord zet stevige ambities neer, maar uitvoering is uitdaging
Het coalitieakkoord zet historisch hoge ambities neer voor het verbeteren van de leefomgevingskwaliteit in Nederland. Dit sluit aan bij de noodzaak die ook uit mondiale akkoorden spreekt om werk te...
Doelen Urgenda-zaak en Energieakkoord voor 2020 niet in zicht
Drie Nederlandse klimaat- en energiedoelen voor 2020 zijn niet in zicht. In 2020 komt de reductie van de uitstoot van broeikasgassen naar verwachting uit op 21% ten opzichte van 1990, met een...
Voorstel Klimaatakkoord: genoeg potentieel voor doel 2030, maar succes hangt af van keuzes
De klimaatmaatregelen die worden genoemd in het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord hebben het technisch potentieel om aan het doel van 49% emissiereductie in 2030 te voldoen. De...
Kortetermijnraming voor emissies en energie in 2020
De kortetermijnraming (KTR) geeft inzicht in de verwachte ontwikkelingen in relatie tot de drie belangrijkste klimaat- en energiedoelen van Nederland in 2020. Deze raming is opgesteld op verzoek van…
Verkeer en vervoer in de Nationale Energieverkenning 2016
In dit achtergronddocument bij de Nationale Energieverkenning (NEV) 2016 worden voor de sector verkeer en vervoer de belangrijkste wijzigingen beschreven van de aanpak en de resultaten in de NEV 2016…