Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
De aanschafbelasting voor personenauto’s (de bpm) is sinds 2006 steeds sterker afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hiermee probeert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met lage CO2…
Bedrijvigheid en leefbaarheid in stedelijke woonwijken
Leefbaarheidsproblemen in stedelijke woonwijken, zoals overlast, verloedering, inbraken en leegstand van winkelpanden leiden ertoe dat bedrijven eerder uit deze wijken vertrekken, minder…
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…
De internationale concurrentiepositie in regionaal economisch beleid
Beleid ter versterking van de internationale concurrentiepositie richt zich op het verhogen van de productiviteit van internationaal opererende bedrijven met als doel de economische groei te…
Sociaal-economisch beleid vanuit een bredewelvaartsperspectief
In deze notitie beschrijven het PBL en de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) welke keuzes spelen bij een sociaal-economisch beleid vanuit een bredewelvaartsperspectief. Door brede welvaart centraal te…
De economische potentie van regionaal gedifferentieerd beleid
De economische schade tijdens de COVID-19-pandemie had mogelijk beperkt kunnen worden, wanneer er vaker of langer in regio’s ander beleid was gevoerd, in plaats van eenvormig beleid in het hele land…
Auto’s van de zaak zijn een factor van betekenis als het gaat om vergroening van de Nederlandse personenautomobiliteit. In deze studie is de naar CO 2-uitstoot gedifferentieerde bijtelling geëvalueerd…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) presenteerde op 24 september 2012 de tweede Balans van de Leefomgeving. Demissionair minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en…
Tigris XL is een Land Use – Transportation Interaction Model, dat gezamenlijk bezit is van Rijkswaterstaat (RWS) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het is rond 2005 ontwikkeld in opdracht…