Effecten van een compacte verstedelijkings-variant op mobiliteit, bereikbaarheid, CO2-emissie en geluid
Dit rapport beschrijft de effecten van een compacte verstedelijkingsvariant op personenmobiliteit, bereikbaarheid, CO 2-emissies en geluid voor de periode 1995-2020, zoals door het RIVM ontwikkeld in…
Al decennialang probeert de Rijksoverheid het stedelijk gebied compact te houden. Doel van dit beleid is het open landschap te behouden en de mobiliteit te beperken. Bovendien zijn steden belangrijk...
Wonen en werken ruimtelijk verkend. Waar wonen en werken we in 2020 volgens een compacte inrichtingsvariant voor de Vijfde Nota Ruimelijke Ordening?
De primaire doel van het onderzoek is om de aannames die ten grondslag liggen aan het toekomstbeeld inzichtelijk te maken. Het toekomstbeeld is een scenariobeeld dat als een referentiepunt kan dienen…
Nederlandse verstedelijking in 2050: compacter, polycentrischer of diffuser?
De Nationale Omgevingsvisie (NOVI) identificeert een tekort aan woningen als een belangrijke opgave voor de komende decennia. In de NOVI wordt opgeroepen om woningen op geschikte locaties te bouwen...
Hoe staat het met de voortgang van de circulaire economie en het behalen van de doelen om tot een volledig circulaire economie te komen? Op 20 februari bieden we de Integrale Circulaire Economie Rapportage (ICER) 2025 aan staatssecretaris Chris Jansen aan tijdens een compact symposium. De onderzoekers presenteren hier de belangrijkste resultaten van dit tweejaarlijks uitkomende rapport, PBL-directeur Marko Hekkert geeft zijn visie op hoe Nederland vordert naar een circulaire economie en de staatssecretaris reflecteert op het rapport. Daarna is er een panelgesprek met vertegenwoordigers uit de…
Vier scenario's voor de inrichting van Nederland in 2050
In de Ruimtelijke Verkenning 2023 heeft het PBL scenario’s ontwikkeld voor de inrichting van Nederland in 2050. In dit hoofdrapport worden vier mogelijke ruimtelijke toekomsten gepresenteerd. Dat zijn…
Stedelijke centra, als de binnenstad maar ook nieuwe centra als de Amsterdamse Zuidas, worden steeds meer de plek waar mensen die afhankelijk zijn van intensieve rechtstreekse contacten, wonen, werken…
Stedelijke verdichting: een ruimtelijke verkenning van binnenstedelijk wonen en werken
Verdichting en bundeling van de verstedelijking zijn al decennialang leidende principes in het Nederlandse ruimtelijk beleid. De beleidsambities hebben geleid tot het compact houden van nieuwe…
Deze publicatie bespreekt het heden en verleden van de zogenaamde 'groeikernen' en verkent hun toekomst. Daarbij wordt niet alleen gekeken naar de ontwikkelingen vanuit het perspectief van die…
Effect van het energielabel op de aanschaf van nieuwe personenauto's door consumenten
Binnen Europa is in 2001 een labelsysteem voor personenauto's geïntroduceerd met als doel de uitstoot van CO 2 te reduceren. Het Nederlandse systeem bestaat uit zeven energielabels (van A t/m G). Om…