Na decennia van kustlijnverkorting moet de Hollandse kust weer worden verlengd. Alleen op die manier kan de druk op de kust afnemen. Druk die voortkomt uit bevolkingstoename, economische groei en…
30 Januari 2008 nam Wim Derksen afscheid van het Ruimtelijk Planbureau. Begin januari is hij gestart in zijn nieuwe functie: rijksvertegenwoordiger schaalsprong Almere. Tijdens zijn afscheid…
De kustzone is een belangrijk en aansprekend stukje Nederland. Duinen en zeedijken behoeden ons land voor overstromingen. Toeristen koloniseren in de zomer grote delen van Zeeland, de Zuid-Hollandse…
De sector verkeer en vervoer moet aanzienlijk minder broeikasgas uitstoten om de Nederlandse klimaatdoelen te halen. Voor het personenautoverkeer zijn de oplossingsrichtingen veelvuldig onderzocht…
‘Weidewinkels’ en ‘shopping malls – de mammoetsupermarkten en winkelcentra buiten de stad met legio parkeerplaatsen. In het buitenland zijn deze fenomenen wijd verbreid, in Nederland zijn zij vooral…
De ‘Circular Material Use Rate’ (CMUR) of ‘indicator voor circulair materiaalgebruik’ in het Nederlands, geeft aan hoe groot het aandeel van secundair materiaalgebruik is in Nederland: hoeveel…
Het Groene Hart: de achtertuin van de Randstad, het grootste stadspark van de wereld maar ook mythe en metafoor. In dit nummer van Ruimte in debat bijt Nico Pieterse het spits af: zijn toekomst voor…
Het overgangsgebied tussen stad en platteland, de stadsrandzone, verstedelijkt steeds meer. De afgelopen twintig jaar kwamen de meeste nieuwe locaties voor wonen, werken en recreëren terecht in dit…
Verkenning mogelijke maatregelen voor Lokale Klimaatagenda
Voor de uitvoering van de Lokale Klimaatagenda ‘Werk maken van klimaat’ kunnen verschillende beleidsmaatregelen worden ingezet. De maatregelen die betrekking hebben op energiebesparing binnen de…
De panorama's vanaf de snelweg staan in Nederland onder grote druk. De afgelopen jaren is op veel plaatsen de afwisseling tussen bebouwde en open stukken in de snelwegomgeving verdwenen. Van de 1.753…