Herziening regelgeving verkeersgeluid snelwegen - een ex-ante-evaluatie
De introductie van geluidproductieplafonds voor snelwegen en spoorwegen leidt tot minder hinder maar kan wel veel duurder uitpakken dan de huidige regelgeving. Geluidproductieplafonds stellen een…
Momenteel hebben ongeveer 12.000 woningen langs rijkswegen een geluidbelasting boven 65 dB (decibel). Door enerzijds de aanleg van ZOAB, en anderzijds het voortdurend groeiende wegverkeer, zal het…
Zeer Open Asfalt Beton (ZOAB) reduceert het geluid van verkeer, maar minder dan tot nog toe werd aangenomen. Op veel hoofdwegen is ZOAB aangelegd, onder andere als geluidmaatregel om te voldoen aan de…
Ter ondersteuning van het gebiedsgerichte beleid van rijk en provincies in het landelijk gebied zoals dat vorm wordt gegeven in het kader van de Bestuursovereenkomst Gebiedsgerichte Inrichting…
Dit rapport gaat in op de huidige stand van zaken met betrekking tot de bij het RIVM beschikbare bron- en volumegegevens voor het opstellen en monitoren van een landelijk beeld van milieuverstoring…
Bouwstenen voor het NMP4; Aanvulling op de Nationale Milieuverkenning 5
De publicatie `Bouwstenen voor het NMP4' is een aanvulling op de in september vorig jaar door het RIVM uitgebrachte Nationale Milieuverkenning 5. In de Milieuverkenning zijn de hardnekkige…
Geluid in de vijfde Milieuverkenning, Achtergronden
Dit rapport geeft de achtergronden van hetgeen in de Vijfde Milieuverkenning (MV5) is berekend ten aanzien van de ontwikkeling van de omvang en effecten van transportgeluid in de periode 1995-2030…
In dit onderzoek zijn met behulp van permanent registrerende meetposten geluidmetingen verricht aan wegverkeer, railverkeer en (militaire) luchtvaart. Er wordt gerapporteerd over de metingen die zijn…
Quick scan milieu-effecten Nota Mobiliteit (PKB-deel 1)
Het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP-RIVM) heeft de milieu-effecten bepaald van een aantal beleidsvoornemens voor het wegverkeer uit de Nota Mobiliteit (PKB-deel 1, september 2004). Daaruit blijkt dat…