Wat nu het effect is op nationaal niveau van het met het werkprogramma 'Schoon en Zuinig’ ingezette beleid is nog niet goed te bepalen. Wel is duidelijk dat er op een aantal terreinen uit het…
De beleidsinstrumenten uit het werkprogramma Schoon en Zuinig hebben substantiële effecten, maar de gestelde klimaat- en energiedoelen voor 2020 worden daarmee niet gehaald. Daarvoor is aanvullend…
Het Werkprogramma Schoon en Zuinig waarin klimaat- en energiedoelen voor het jaar 2020 zijn geformuleerd draagt er niet alleen aan bij dat de broeikasgasemissie in 2020 zal zijn teruggedrongen. Ook…
Om de aankoop van zuinige auto's te stimuleren kondigde het kabinet in de Uitvoeringsnota Klimaatbeleid aan de belasting op personenauto's en motorrijwielen (BPM) te gaan differentiëren naar de CO 2…
Het kabinet gaat de belastingkortingen voor zuinige auto’s aanpassen. Dit leidde vorig jaar tot enige commotie omdat de nieuwe plannen ongunstig zouden uitpakken voor de staatskas en voor het milieu…
Belastingkortingen voor zuinige auto’s: afwegingen voor fiscaal beleid
Sinds 2006 heeft de Nederlandse overheid de belastingen voor auto’s in toenemende mate afhankelijk gemaakt van de CO2-uitstoot. Begin 2014 is begonnen met de voorbereiding van de Autobrief 2.0, waarin…
Tussenstand van een aantal onderdelen uit het werkprogramma Schoon en Zuinig
De emissiereducties en het aandeel hernieuwbare energie in de jaren 2011 en 2020 zijn waarschijnlijk minder groot dan door het Kabinet voor de beleidsonderdelen verkeer en vervoer, broeikasgassen, en…
Verkenning potentieel en kosten van klimaat en energiemaatregelen voor Schoon en Zuinig
De kosten om het klimaatdoel uit het regeerakkoord te realiseren kunnen worden gehalveerd indien flexibel wordt omgegaan met de doelen voor energiebesparing en duurzame energie. Het realiseren van het…
Ondanks de successen van het milieubeleid in de periode 1985-2003 voldeed in 2009 minder dan één procent van het oppervlaktewater aan de eisen van de Kaderrichtlijn Water (KRW). De laatste tien jaar…
Stimuleren zuinige auto’s: effectief maar duur voor de overheid
Sinds 2006 stimuleert de overheid de verkoop van zuinige auto’s met een lage CO2-uitstoot door belastingkortingen. Uit onderzoek van het PBL blijkt dat de korting op de aanschafbelasting erg effectief...