Duurzaam verkeer en vervoer: implementatie en consequenties voor Nederland voor 2030

Publicatie

In het rapport wordt een referentiescenario ('business-as-usual scenario') en drie scenario's beschreven die voldoen aan de criteria die binnen het OECD-project 'Environmentally Sustainable Transport' (EST) zijn gesteld om duurzaam verkeer en vervoer te kunnen bereiken in het jaar 2030 (o.a. 80% reductie van CO2-emissies, 90% reductie van NOx-, VOS- en PM10-emissies).

De drie EST-scenario's zijn:

  1. een scenario met alleen technische maatregelen ('high-technology scenario')
  2. een scenario met alleen mobiliteitsmaatregelen ('mobility-management scenario')
  3. \een scenario met een combinatie van technische en mobiliteitsmaatregelen ('combination scenario).

Voor het laatstgenoemde scenario zijn pakketten met beleidsopties beschreven, en zijn de sociale en economische gevolgen onderzocht.

De belangrijkste conclusies zijn:

  • aan de EST criteria voor duurzaam verkeer en vervoer kan alleen worden voldaan als een sterke verbetering in de technologische ontwikkeling en/of grote veranderingen in het verplaatsingsgedrag van mensen plaatsvinden en veranderingen in nationale en internationale ruimtelijke en economische structuren optreden
  • om de EST criteria te kunnen halen in 2030 zijn op de korte termijn maatregelen nodig en moeten innovatieve beleidsinstrumenten worden ontwikkeld en ge6mplementeerd. Bij de implementatie van beleidsinstrumenten wordt een systeem van verhandelbare CO2 rechten van cruciaal belang geacht
  • een tijdige implementatie van de beleidsmaatregelen betekent dat de huidige pre-implementatiefase (d.w.z. de tijd benodigd voor maatschappelijke acceptatie en beleidsvoorbereiding) van maatregelen sterk verkort moet worden
  • Het niveau van materiĆ«le welvaart en werkgelegenheid zal in EST wat lager liggen dan in het trendscenario, terwijl aan de sociale kant verbeteringen optreden. In de eerste plaats zullen de verschillen tussen bevolkingsgroepen in termen van verplaatsingsgedrag, bereikbaarheid van sociale en economische opportuniteiten en (gepercipieerde) milieukwaliteit kleiner zijn. In de tweede plaats zal het gemotoriseerde verkeer sterk afnemen, waardoor de verkeersveiligheid kan toenemen en de gezondheidsproblemen gerelateerd aan lokale luchtverontreiniging en geluidhinder van wegverkeer en de luchtvaart zullen afnemen.

Auteurs

Geurs KT , Wee GP van

Kenmerken

Publicatietitel
Duurzaam verkeer en vervoer: implementatie en consequenties voor Nederland voor 2030
Publicatiedatum
19 mei 2000
Publicatie type
Publicatie
Publicatietaal
Engels
Productnummer
90554