Ruimtelijke concentratie van sectoren en het stoppen van nieuwe bedrijven: verschilt deze relatie bij bedrijfssluitingen en bij overnames?

Wat is het effect van de ruimtelijke concentratie van sectoren op het stoppen van nieuwe bedrijven? Nieuwe bedrijven in regio’s met een groter aantal bedrijven die in dezelfde sector actief zijn, staken vaker hun activiteiten. Dat gebeurt vooral omdat ze worden overgenomen door andere bedrijven. Dit effect verschilt echter wel per sector.

Nieuwe bedrijven met industriële activiteiten ervaren met name de voordelen van nabijheid tot andere vestigingen die actief zijn in dezelfde sector. Ze hebben een grotere kans om te overleven of stoppen eerder omdat ze worden overgenomen. Nieuwe bedrijven in de zakelijke dienstverlening ervaren daarentegen in dit soort regio’s een sterkere invloed van de concurrentie van andere nieuwe bedrijven. Daardoor zijn hun overlevingskansen en de kans om te worden overgenomen juist lager. De analyses in deze studie zijn uitgevoerd voor bedrijven die actief zijn in verschillende sectoren. Ook is onderscheid gemaakt naar de reden dat een bedrijf stopt (door falen of overname).

Auteurs

Anet Weterings (PBL), Orietta Marsili (Erasmus University Rotterdam School of Management)

Kenmerken

Publicatietitel
Ruimtelijke concentratie van sectoren en het stoppen van nieuwe bedrijven: verschilt deze relatie bij bedrijfssluitingen en bij overnames?
Publicatiedatum
8 juni 2012
Publicatie type
Publicatie
Tijdschrift
Regional Studies
Productnummer
1052