Footloose: een analyse van bedrijfsverplaatsingen over verschillende afstanden

Wat zijn de motieven van bedrijven om over korte of lange afstand te verhuizen? Uit onderzoek blijkt dat een bedrijfsverplaatsing over een korte afstand met name wordt beïnvloed door de groei van bedrijven en de daarmee samenhangende behoefte aan meer ruimte. Regionale kenmerken zijn vooral van invloed op bedrijfsverplaatsingen over langere afstand.

De ruimtelijke concentratie van vergelijkbare bedrijfsactiviteiten, een sterkere verstedelijking en de aanwezigheid van onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten verlagen de kans dat bedrijven een arbeidsmarktregio verlaten. Bedrijven vertrekken wel eerder uit regio’s waar het aandeel innovatieve bedrijven groter is. Bij dit onderzoek is gebruik gemaakt van een ‘event history’ analyse op basis van een longitudinale database (LISA 2000-2006) met daarin informatie over alle vestigingen van bedrijven in Nederland.

Auteurs

Anet Weterings (PBL), Joris Knoben (Tilburg University)

Kenmerken

Publicatietitel
Footloose: een analyse van bedrijfsverplaatsingen over verschillende afstanden
Publicatiedatum
12 april 2012
Publicatie type
Publicatie
Tijdschrift
Regional Science (online publicatie)
Productnummer
1051