Overschrijdingen NO2-grenswaarde deels gevolg van tegenvallende verkeersemissies
Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw gelden zogeheten Euro-normen voor personenauto’s en vrachtwagens om de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen te verminderen. Uit nationaal en internationaal onderzoek is gebleken dat de feitelijke emissie van stikstofoxiden (NOx) door verkeer minder daalt dan volgens de Euro-normen werd verwacht.
De grenswaarde voor stikstofdioxide (NO2) in de buitenlucht wordt in 2015 in Nederland volgens de huidige berekeningen op circa 150 locaties overschreden. Er zouden in 2015 vrijwel geen overschrijdingen zijn als de feitelijke uitlaatemissies van personenauto's en vrachtwagens zo sterk zouden zijn gedaald als volgens de Euro-normen de bedoeling was. De onzekerheid in de schatting van het aantal locaties is overigens groot omdat honderden locaties net onder of net boven de grenswaarde liggen.
Uitstoot stikstofoxiden door dieselpersonenauto’s en vrachtwagens in de praktijk groter
Dit onderzoek is uitgevoerd door het RIVM, het PBL en TNO. De Euro-normen zijn belangrijke instrumenten in Europa om de concentraties stikstofdioxide onder de grenswaarde te brengen. Ze zijn door de jaren heen steeds strenger geworden. Om te controleren of de uitlaatgassen van auto’s voldoen aan Euro emissie-eisen, worden ze onder laboratoriumomstandigheden getest. De afgelopen jaren is gebleken dat personenauto’s en vrachtwagens die op diesel rijden in de praktijk meestal veel meer stikstofoxiden uitstoten dan op basis van de laboratoriumtests werd verwacht.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Overschrijdingen NO2-grenswaarde deels gevolg van tegenvallende verkeersemissies
- Publicatiedatum
- 17 december 2013
- Publicatie type
- Publicatie
- Productnummer
- 1264