Verkeer en vervoer in de Milieubalans 1999
Op prinsjesdag 1999 presenteerde het RIVM als milieuplanbureau haar vijfde Milieubalans (RIVM, 1999). De voorgaande Milieubalansen beschouwden de veranderingen in de kwaliteit van het milieu vanaf 1985. Omdat deze vijfde milieubalans (MB99) de laatste Milieubalans van het eerste millenium is, is verder teruggeblikt, namelijk tot 1950. De veranderingen in de milieukwaliteit in deze periode zijn het resultaat van autonome ontwikkelingen maar ook van de uitvoering van het milieubeleid. Naast een terugblik is in de MB99 een kortetermijnprognose tot 2003 opgenomen.
Bevindingen
De belangrijkste bevindingen zijn:
- Ondanks de groei van het aantal personenautokilometers waren de emissies van CO, VOS en lood door personenauto's in 1998 lager dan in 1970. De VOS-doelstelling voor 2000 wordt echter naar verwachting niet gehaald. De emissies van NOx en fijn stof zijn na een toename tussen 1970 en 1985 inmiddels weer bijna op het niveau van 1970. De CO2 emissie door personenauto's is sinds 1970 jaarlijks toegenomen;
- De meeste emissies door verkeer en vervoer zullen de komende jaren verder dalen. De CO2-emissie zal echter met naar schatting 0,5-1% per jaar toenemen. Dit is minder dan in voorgaande jaren. Hierbij is ervan uitgegaan dat het recent gesloten convenant met de Europese automobielfabrikanten ook daadwerkelijk effectief zal zijn. De 2010-doelstelling voor de CO2-emissie door het wegverkeer (gelijk aan het niveau in 1986) blijft echter ver buiten bereik;
- Van alle beschouwde personenvervoerwijzen is de luchtvaart tussen 1955 en 1998 het snelst toegenomen (factor 75 in reizigerskilometers). De personenauto staat op de tweede plaats met een toename met een factor 13, terwijl het aantal reizigerskilometers in het openbaar vervoer met niet meer dan een factor 1,5 is toegenomen;
- De stijging van het energiegebruik in het personenvervoer (personenauto en openbaar vervoer) tussen 1960 en 1997 (factor 7) wordt voornamelijk veroorzaakt door de groei van de bevolking en de toename van het aantal reizigerskilometers per hoofd van de bevolking (factor 4). Andere oorzaken voor het gestegen energiegebruik waren, in volgorde van belangrijkheid, de dalende bezettingsgraad van de personenauto en verschuiving van de modal-split in het voordeel van de personenauto. Het afgenomen energiegebruik per kilometer door personenauto's heeft de stijging van het energiegebruik enigszins geremd.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Verkeer en vervoer in de Milieubalans 1999
- Publicatiedatum
- 31 Juli 2000
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 90579