Verstedelijking, bereikbaarheid en milieu. Achtergrondstudie bij de Toets van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening (PKB deel 1) op ecologische effecten
Het rapport is een achtergrondrapport voor de analyses die zijn verricht voor toets van de Vijfde Nota over de Ruimtelijke Ordening (PKB deel 1) voor wat betreft verstedelijking, bereikbaarheid en milieu-effecten van verkeer en vervoer.
Hoofdconclusie
De optelsom van maatregelen van reeds voorgenomen verkeers- en vervoerbeleid en aanvullende investeringen in het openbaar vervoer voor de Deltametropool (al dan niet in de vorm van een Rondje Randstad) in combinatie met ruimtelijk beleid, zal resulteren in een forse toename van de bereikbaarheid van activiteiten per openbaar vervoer en het openbaar-vervoergebruik in de periode 1995-2030.
Het openbaar vervoer kan hierdoor veel beter concurreren met de auto, maar het blijft echter veelal geen goed alternatief voor de auto. Het effect op de omvang van de automobiliteit is dan ook gering. Door het uitvoeren van de beleidsvoornemens uit de Vijfde Nota zal de Deltametropool naar verwachting niet als een functioneel-ruimtelijk samenhangend stedelijk systeem gaan functioneren. Hiervoor lijkt de gemiddelde reistijdwinst per openbaar vervoer- en autoverplaatsing vooralsnog te beperkt.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Verstedelijking, bereikbaarheid en milieu. Achtergrondstudie bij de Toets van de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening (PKB deel 1) op ecologische effecten
- Publicatiedatum
- 9 augustus 2001
- Publicatie type
- Publicatie
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 90731