Vormgeven aan de Spontane Stad: belemmeringen en kansen voor organische stedelijke herontwikkeling
In het rapport ‘Vormgeven aan de Spontane Stad’ verkennen het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en Urhahn Urban Design in hoeverre organische gebiedsontwikkeling mogelijk is en hoe gemeenten, en…
Naar toekomstbestendige mondiale milieurapportages
Mondiale milieurapportages spelen een belangrijke rol bij de ontwikkeling van milieubeleid. Ze bieden inzicht in de oorzaken en gevolgen van milieuvraagstukken, alsmede mogelijke oplossingen, op basis…
De marktaandelen van geïmporteerde producten die zijn voorzien van een duurzaamheidskeurmerk, zijn in Nederland in de afgelopen decennia substantieel gestegen. Maar er is geen eenduidig beeld van de…
David Hamers schreef namens het PBL een hoofdstuk voor de 'Atlas van de verstedelijking in Nederland'. Daarin komen onder meer de veranderende aanblik van de stadsrandzone, de strijd achter de…
De voetafdruk van Nederland: hoe groot en hoe diep?
De hoeveelheid land die nodig is voor de Nederlandse consumptie bedraagt ongeveer drie keer het landoppervlak van Nederland. Van het land dat in gebruik is voor deze Nederlandse voetafdruk ligt een…
Nederland vergrijst. Het aandeel 65-plussers in de Nederlandse bevolking neemt naar verwachting toe van 16 procent in 2012 tot 25 procent in 2040. Het aandeel ‘oudere ouderen’ (75-plus) neemt toe: van…
Mondiale milieuverkenningen bieden beleidsmakers een kennisbasis voor het ontwikkelen van milieubeleid. Daarvoor brengen ze wetenschappelijke inzichten over mondiale milieuveranderingen samen wat…
De internationale concurrentiepositie in regionaal economisch beleid
Beleid ter versterking van de internationale concurrentiepositie richt zich op het verhogen van de productiviteit van internationaal opererende bedrijven met als doel de economische groei te…
In 2013 gaf het PBL een publicatie uit over duurzame handelsketens. Daarin werd een toename geconstateerd van de marktaandelen van duurzame hernieuwbare grondstoffen, zoals koffie, cacao, hout, vis…
Veel consumenten willen hun consumptie best verduurzamen, maar verbinden daaraan wel de voorwaarde dat andere consumenten dat ook doen. Zij zouden zich namelijk 'gekke Henkie' voelen als zij meer geld…