De discontovoet voor natuur, de relatieve prijsstijging voor ecosysteemdiensten
In 2015 adviseerde de werkgroep discontovoet dat natuureffecten zwaarder moeten worden meegewogen in maatschappelijke kosten-baten analyses (MKBA’s). In deze beleidsbrief geeft het PBL een…
Zowel onze vraag naar mobiliteit als de mogelijkheden en arrangementen om ons te verplaatsen veranderen als gevolg van allerlei nieuwe ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie (ICT)…
De invloed van de Coronacrisis op Nederlandse broeikasgasemissies in 2020
Dit rapport verkent middels twee scenario’s mogelijke effecten van de coronacrisis op Nederlandse broeikasgasemissies in 2020. Het PBL neemt als uitgangspunt voor zijn analyse scenario’s die het…
Risico op vervoersarmoede onder huishoudens in Utrecht en Heerlen
Deze paper beschrijft een gezamenlijk onderzoek van het CBS en het PBL om een eerste aanzet van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’ verder uit te werken en te verbeteren. Vervoersarmoede gaat…
Leidraad Stakeholderparticipatie voor het Milieu- en Natuurplanbureau: Hoofddocument
De Leidraad Stakeholderparticipatie is bedoeld om projectleiders van het Milieu- en Natuurplanbureau (MNP) bij het maken van keuzes voor participatie te ondersteunen en te begeleiden. In dit…
Wegen naar een nieuw natuurbeleid; een bijdrage voor discussie
In het natuurbeleid kan meer rekening worden gehouden met de veranderingsprocessen, ofwel dynamiek, in de natuur. Ook zou het beleid in de toekomst meer kunnen aansluiten bij de behoefte aan natuur in…
Voorbij de EHS, Koers voor het nieuwe natuurbeleid
Tijdens de manifestatie 'De Groene Golflengte' op Radio Kootwijk in september 2011 vond een openbaar debat en een rondetafelgesprek over het natuurbeleid plaats. Deskundigen van natuurorganisaties…
Het is aannemelijk en om meerdere redenen gewenst dat het bosareaal in Nederland aanzienlijk kan worden uitgebreid. Hoewel de Bossenstrategie van Rijk en provincies, al stappen op korte termijn (tot…
Dit rapport beschrijft de uitwerking en verbetering van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’. Vervoersarmoede gaat over het niet kunnen komen waar men zou willen komen, waardoor deelname aan…
Energieke Samenleving en Duurzame Mobiliteit - Verkenning van opgaven en aangrijpingspunten voor beleid
Om doelen rondom klimaat, luchtkwaliteit, verkeersveiligheid en sociale participatie te halen, is een transitie naar duurzamere mobiliteit noodzakelijk. Deze transitie gaat echter niet vanzelf. In dit…