Wat zijn rechtvaardige en haalbare klimaatdoelen voor Nederland?
Om het 1,5 gradendoel uit het akkoord van Parijs te halen heeft Nederland klimaatdoelen voor 2030 en 2050 gesteld. De vraag dringt zich op welk 2040-doel passend is voor Nederland. De Europese…
Risico op vervoersarmoede onder huishoudens in Utrecht en Heerlen
Deze paper beschrijft een gezamenlijk onderzoek van het CBS en het PBL om een eerste aanzet van de indicator ‘risico op vervoersarmoede’ verder uit te werken en te verbeteren. Vervoersarmoede gaat…
Potentieel en kosten klimaatneutrale gebouwde omgeving in de gemeente Utrecht
Het PBL heeft een verkenning uitgevoerd naar de warmte- en koudevoorziening van de gebouwde omgeving in de gemeente Utrecht die zo snel mogelijk klimaatneutraal wil worden. Zowel het potentieel van…
Beleidsruimte energietransitie gebouwde omgeving van gemeenten. Casestudie Utrecht
Deze notitie analyseert de beleidsruimte van de gemeente Utrecht in het realiseren van de energietransitie in de gebouwde omgeving. Deze publicatie kan daarom als inspiratie dienen voor gemeenten die…
Technisch en economisch potentieel voor een aardgasvrije gebouwde omgeving in de regio Drechtsteden
Het Planbureau voor de Leefomgeving heeft voor de regio Drechtsteden een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden voor de transitie naar een aardgasvrije warmtevoorziening in de gebouwde omgeving…
Terugblik PBL Academielezing Rechtvaardigheid in leefomgevingsbeleid
De overheid is verplicht haar best te doen elke Nederlander een dak boven het hoofd te geven in Nederland , zo staat in de grondwet. Bereikbaarheid zou ook een recht moeten zijn, stelde Karel Martens...
Sinds 2019 werken dertig Nederlandse regio’s aan Regionale Energiestrategieën (RES’en). Het PBL monitort de voortgang van de RES’en. Dit doen we op verzoek van het ministerie van Klimaat en Groene…
Pieter Boot stelt de vraag of Nederlanders niet over generatiegerechtigheid spreken omdat wij zo anders over klimaatbeleid denken dan Duitsers, of omdat het niet bij ons zou passen?
Rechtvaardigheid in mobiliteit - 26 minuten en 34 seconden
Het doel van bereikbaarheid is dat mensen ergens moeten kunnen komen, stelt Karel Martens, hoogleraar transportplanning aan het Israel Institute of Technology, tijdens deze podcast en ook tijdens de...
Klimaatdoel 2040 vraagt balans tussen rechtvaardigheid en haalbaarheid
Om het 1,5 gradendoel uit het akkoord van Parijs te halen heeft Nederland klimaatdoelen voor 2030 en 2050 gesteld. De vraag dringt zich op welk 2040-doel passend is voor Nederland. De Europese...