Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. In dit paper voor het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2024 laten we zien dat er de afgelopen jaren stappen gezet zijn richting een klimaatneutraal...
Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit
De coronapandemie en de maatregelen in dat kader hebben ertoe geleid dat Nederland de afgelopen anderhalf jaar meer ervaring heeft opgedaan met thuiswerken. In deze studie gaat het Planbureau voor de…
KOTERPA 2.0: Ramingsmodel voor het personenautopark en zijn gebruik
Met KOTERPA 2.0 kan het PBL de samenstelling van het personenautopark en zijn gebruik naar brandstofsoorten en autoleeftijden ramen. Dit is van belang om de milieueffecten van het personenautoverkeer…
Kortetermijnramingsmodel voor het bezit en gebruik van personenauto’s in Nederland
Dieselauto’s verdwijnen sneller uit het autopark dan benzineauto’s. Daarom werkt invoering van nieuwe technologie om emissies te reduceren in het dieselautopark sneller door dan in het benzineautopark…
Mobiliteit en elektriciteit in het digitale tijdperk, Publieke waarden onder spanning
Een van de domeinen waar digitalisering zich onmiskenbaar doet gelden is de infrastructuur. In dit signalenrapport verkent het PBL de gevolgen. Aan het eind biedt het PBL 7 handvatten waarmee overheid…
De transitie naar een klimaatneutrale mobiliteit in en vanuit Nederland vereist een grote inzet van hernieuwbare brandstoffen. Om in 2050 klimaatneutraal te rijden, varen en vliegen moet het aanbod…
SPARK: een nieuw landelijk personenautoparkmodel van PBL en RWS
Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hebben Rijkswaterstaat en het Planbureau voor de Leefomgeving een nieuw landelijk personenautoparkmodel ontwikkeld, genaamd Strategisch…
Het aandeel van jonge vrachtauto’s in de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) van vrachtautoparken neemt sterk af dankzij de recente invoering van de euro-6 norm voor uitlaatgasemissies. Dit blijkt uit…
Zowel onze vraag naar mobiliteit als de mogelijkheden en arrangementen om ons te verplaatsen veranderen als gevolg van allerlei nieuwe ontwikkelingen in de informatie- en communicatietechnologie (ICT)…
Op 17 maart 2021 vinden de Tweede Kamerverkiezingen plaats. De leefomgevingskwaliteit zal naar verwachting een van de onderwerpen zijn die in verkiezingsprogramma’s aandacht krijgen om potentiële…