De toekomstige vraag naar parkeren hangt samen met het autobezit in de toekomst. Regionale demografische ontwikkelingen spelen een relatief belangrijke rol in de omvang van dat toekomstige autobezit…
Berekening natuureffecten Markermeer. Maatschappelijke kosten en baten van verstedelijkingsvarianten en openbaarvervoerprojecten voor Almere
Het Markermeer is een Natura 2000 gebied waarin woningbouw gepland wordt. Zonder aanvullende maatregelen zal de natuurkwaliteit daardoor verder achteruitgaan. Dit rapport beschrijft een pakket…
Preferences for alternative fuel vehicles of lease car drivers in The Netherlands
Met dit paper proberen we inzicht te krijgen in de voorkeuren van Nederlandse leaseauto rijders voor alternatief aangedreven auto's (AFV's: Alternative Fuel Vehicles) en hun kenmerken. We hebben een…
Infrastructuur en verstedelijking: kennis en beleid voor een betere afstemming
Infrastructuur en verstedelijking hangen sterk met elkaar samen. Toch blijkt dat in de beleidspraktijk ontwikkelingen op beide terreinen nog onvoldoende op elkaar zijn afgestemd. In deze gezamelijke…
Overschrijdingen NO2-grenswaarde deels gevolg van tegenvallende verkeersemissies
Sinds de jaren negentig van de vorige eeuw gelden zogeheten Euro-normen voor personenauto’s en vrachtwagens om de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen te verminderen. Uit nationaal en…
Belangrijke verschillen in voorstellen politieke partijen voor de leefomgeving
Op verzoek van het CDA, D66, GroenLinks, de SP, de PvdA en de ChristenUnie heeft het PBL hun verkiezingsprogramma’s voor de periode 2021-2025 geanalyseerd op effecten voor de leefomgeving. In het...
Ontwikkelingen op het gebied van verstedelijking en verkeersinfrastructuur sluiten onvoldoende op elkaar aan. Betere afstemming kan bijdragen aan het bereiken van doelen op diverse beleidsterreinen…
Afstanden woon-werkverkeer nemen toe; hoogopgeleide fulltime werkende man reist het verst
De afstanden die we naar ons werk reizen zijn de afgelopen decennia toegenomen. Er wordt meer gependeld tussen steden en regio’s. Zo pendelen steeds meer werkenden van Utrecht en Den Haag naar...
Duidelijke verschillen in leefomgevingseffecten verkiezingsprogramma´s
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) heeft in Nieuwspoort de analyse van de leefomgevingseffecten van verkiezingsprogramma’s voor de periode 2017-2021 gepresenteerd. De VVD, PvdA, SP, D66...
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. In dit paper voor het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2024 laten we zien dat er de afgelopen jaren stappen gezet zijn richting een klimaatneutraal...