Onzekerheid over effect van subsidiemaatregelen is groot
Op verzoek van het ministerie van Economisch Zaken onderzocht het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) 3 aspecten die verband houden met 2 regelingen om de verkoop van elektrische auto’s door…
Op verzoek van het ministerie van Economische Zaken (EZ) heeft het PBL nader onderzoek gedaan naar de effectiviteit van 2 subsidieregelingen om de verkoop van elektrische auto’s aan particulieren te...
Klimaatneutrale mobiliteit in 2050: zitten we op de goede weg of zijn we het spoor bijster?
Nederland wil in 2050 klimaatneutraal zijn. In dit paper voor het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk 2024 laten we zien dat er de afgelopen jaren stappen gezet zijn richting een klimaatneutraal...
Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse
In deze 'Algemene leidraad voor maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA)' werken het CPB (Centraal Planbureau) en het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) de MKBA uit en maken deze in principe…
Referentieraming energie en emissies: actualisatie 2012
Deze raming is een actualisatie van de Referentieraming energie en emissies 2010-2020 uit 2010. Uit de actualisatie blijkt dat het aandeel hernieuwbare energie sterk oploopt van 4 procent in 2010 tot…
Nederland in 2040: een land van regio’s - Ruimtelijke Verkenning 2011
Nederland staat aan de vooravond van andere tijden: de jarenlange groei van bevolking, mobiliteit en werkgelegenheid gaat afvlakken. Dat betekent dat in de toekomst, met name na 2020, in een groot…
Concentratiekaarten voor grootschalige luchtverontreiniging in Nederland. Rapportage 2009
De grenswaarden voor luchtkwaliteit worden, voor fijn stof na 2011 en voor stikstofdioxide na 2015, mogelijk nog op een klein aantal locaties in Nederland overschreden. Dit is op basis van het…
Analyse van het voorstel voor hoofdlijnen van het klimaatakkoord
Op 10 juli 2018 is het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord (VHKA) gepresenteerd. De voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels, heeft het PBL gevraagd om te analyseren welke effecten…
Transitie naar schone economie in 2050 vergt scherpere klimaatdoelen voor 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten om in 2030 broeikasgasemissies die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen verder terug te dringen. In de Klimaatagenda van het Kabinet is al...
Sectordoelen voor niet-ETS-broeikasgasemissies in 2030
Nederland staat een EU-verplichting te wachten voor de broeikasgasemissies in 2030 die niet onder het Emissiehandelssysteem (ETS) vallen. Waarschijnlijk zal dit weinig extra inspanningen vergen…