Verkeer en vervoer in de Nationale Energieverkenning 2016
In dit achtergronddocument bij de Nationale Energieverkenning (NEV) 2016 worden voor de sector verkeer en vervoer de belangrijkste wijzigingen beschreven van de aanpak en de resultaten in de NEV 2016…
Sinds de internationale klimaatonderhandelingen in Kopenhagen (2009) hebben veel landen kwantitatieve doelen, voorstellen en actieplannen ingediend voor het terugdringen van hun uitstoot van…
Dit rapport bevat trendanalyses voor de emissies van broeikasgassen in de periode 1990-2008 mede op basis van documentatie van de gebruikte berekeningsmethoden, emissiefactoren en databronnen…
Verkeer en vervoer in de Nationale Energieverkenning 2015
Dit achtergronddocument bij de Nationale Energieverkenning (NEV) 2015 beschrijft hoe de projecties daarin tot stand zijn gekomen van het energiegebruik en de emissies van verkeer en vervoer. Ook wordt…
Verkeer en vervoer in de Referentieraming Energie en Emissies 2010-2020. Broeikasgassen en luchtverontreinigende stoffen
Door het Schoon en Zuinig-beleid dat het kabinet Balkenende IV in november 2007 invoerde, zal de door verkeer en vervoer veroorzaakte CO 2-emissie in 2020 circa 3,5 megaton lager zijn dan zonder…
Nederland dreigt de doelen te missen voor de terugdringing van broeikasgassen, energiebesparing en het aandeel duurzame energie. Ook mét de maatregelen die het kabinet voor zijn val overwoog, blijven…
Analyse van het voorstel voor hoofdlijnen van het klimaatakkoord
Op 10 juli 2018 is het Voorstel voor Hoofdlijnen van het Klimaatakkoord (VHKA) gepresenteerd. De voorzitter van het Klimaatberaad, Ed Nijpels, heeft het PBL gevraagd om te analyseren welke effecten…
In 2009 is de totale broeikasgasemissie van Nederland met ongeveer drie procent gedaald ten opzichte van de emissie in 2008. Deze daling komt vooral door een lagere industriële productie als gevolg…