De Startanalyse presenteert de nationale kosten van vijf strategieën om zonder aardgas woningen en bedrijfsgebouwen te verwarmen. Dit rapport geeft toelichting bij de tabellen met resultaten voor elk…
Dit achtergronddocument bij de Startanalyse aardgasvrije buurten (versie 30 oktober 2019) geeft informatie over de manier waarop de berekeningen voor de Startanalyse tot stand zijn gekomen.
Het gesprek tussen beleidsmakers en kenniswerkers is deze middag op veel plekken gevoerd. Tijdens en na de vele verschillende lezingen in de verschillende zalen in B30, ons kantoor, en zeker ook...
Second opinion MKBA Rijksstructuurvisie Grevelingen en Volkerak-Zoommeer
Het CPB en het PBL hebben in april 2014 op verzoek van het ministerie van IenM een second opinion gegeven op een concept-MKBA Grevelingen en Volkerak-Zoommeer. Deze second opinion is gebruikt voor het…
WLO-klimaatscenario’s en de waardering van CO2-uitstoot in MKBA's
De klimaatscenario’s van de Toekomstverkenning Welvaart en Leefomgeving (WLO) hebben gevolgen voor de manier waarop in een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) met CO 2-baten moet worden…
Het PBL publiceert een methode voor het onderzoeken van huidige en toekomstige klimaatrisico’s. Dit is onderdeel van de tweede nationale klimaatrisicoanalyse, die het PBL in samenwerking met…
Anders dan bij veel politieke tegenstellingen heeft het huidige stikstofvraagstuk niet alleen een politiek-maatschappelijke oorsprong, maar gaat het om een belangentegenstelling die op scherp gezet is…
Natuurpunten: kwantificering van effecten op natuurlijke ecosystemen en biodiversiteit in het Deltaprogramma
In het Deltaprogramma willen de betrokken partijen de maatregelen die worden voorzien goed kunnen beoordelen op de effecten op natuur. Daarom heeft het Expertisecentrum Kosten en Baten (ECKB) van het…
Landschap in maatschappelijke kosten-batenanalyses
Bij besluitvorming over ingrijpende ruimtelijke investeringen worden maatschappelijke kosten-batenanalyses (MKBA's) gehanteerd. De inbreng van landschapsexpertise hierin kan op twee manieren verbeterd…
Audit Waterbeleid 21e eeuw. Analyse van de opgaven wateroverlast volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water
Het tegengaan van wateroverlast vanuit regionaal oppervlaktewater kost volgens de waterschappen 2,5 miljard euro. Deze kosten zijn voldoende inzichtelijk gemaakt. Er is echter geen landelijk beeld…