Corona tempert de groei van de mobiliteit, via de bevolkingsomvang, de economie en waarschijnlijk ook via het mobiliteitsgedrag. De mate waarin is echter onzeker. In deze two-pager die geschreven is…
In oktober 2016 publiceerden het PBL en het CBS de zesde editie van de regionale prognose. Bij deze prognose zijn voor het eerst onzekerheidsintervallen rond de prognosecijfers gepubliceerd. Voor elke…
Voetafdrukindicatoren geven inzicht in de impacts van consumptie en productie op milieu en natuur. In het rapport ‘Trends in Nederlandse voetafdrukken’ uit 2015 is dat al uitgebreid beschreven. Voor…
Deze notitie beschrijft twee nieuwe varianten van de WLO 2015 die door het PBL zijn ontwikkeld op verzoek van het Ministerie van IenW, ten behoeve van de invoer van de mobiliteitsmodellen van…
Kortetermijnramingsmodel voor het bezit en gebruik van personenauto’s in Nederland
Dieselauto’s verdwijnen sneller uit het autopark dan benzineauto’s. Daarom werkt invoering van nieuwe technologie om emissies te reduceren in het dieselautopark sneller door dan in het benzineautopark…
Het RIVM beschikt over twee instrumenten om ruimtelijke processen in de fysieke leefomgeving te modelleren: de Leef Omgevings Verkenner (LOV) en de Ruimtescanner (RS). Uit overwegingen van efficiëntie…
Stedelijke regio’s als motoren van economische groei
Volgens de recente PBL-studie ‘Stedelijke regio’s als motoren van economische groei’ heeft Nederland behoefte aan een nieuwe regionaal economische beleid. Een beleid waarin nationale en regionale…