De optiewaarde van het spoor. De waardering van de aanwezigheid en het gebruik van regionale spoorlijnen. Onderzoeksmethode en case studies
Zou een automobilist willen betalen voor het in stand houden van een spoorlijn, zodat hij deze kan gebruiken in gevallen dat de auto niet beschikbaar is? Dit is onderzocht via een enquête onder…
Verschillende marktpartijen en gemeenten ontwikkelen momenteel plannen om spoorknooppunten te verdichten. Veel gebiedsontwikkelingen worden ondersteund door overheidsgelden en worden ingegeven door de…
De omgeving van infrastructuur. Beleving en waardering van de omgeving van de A12 en het spoortracé Den Haag-Arnhem.
De mate waarin mensen de omgeving van de infrastructuur waarderen, verschilt per gebruikersgroep. Bewoners, recreanten en treinreizigers zijn het meest tevreden met de omgeving van infrastructuur…
Basiswaarden voor spoorelementen in het grondwater van Nederland; gegevens uit landelijke en provinciale meetnetten (LMG; PMG; LMB; sprengen Veluwe)
Basiswaarden voor het zoete grondwater zijn gedefinieerd als de concentraties van stoffen in het grondwater die uitsluitend zijn ontstaan uit natuurlijke neerslag in het huidige landschap. Metingen…
Het spoor in model: energiegebruik en emissies door het railvervoer; beschrijving en toepassing van het model PRORIN
Het specifieke energiegebruik door treinen wordt in het algemeen berekend op basis van geaggregeerde gegevens over energiegebruik en vervoersprestatie (top-down methode). Om het energiegebruik (en de…
Spoorzoeken naar de invloed van Nederlanders op de mondiale biodiversiteit: Model voor een ecologische voetafdruk
Nederlanders hebben invloed op de mondiale biodiversiteit binnen en vooral buiten de eigen grenzen. Nederlanders hebben op vele manieren invloed. Toch kan de invloed op de biodiversiteit in een maat…
Bedrijfsverplaatsingen naar het spoor en de effecten op verkeer en vervoer
Deze scenariostudie heeft tot doel vast te stellen in welke mate de verplaatsing van werkgelegenheid van slecht naar beter per openbaar vervoer bereikbare locaties kan bijdragen aan de beperking van…
Het personen- en goederenvervoer blijft de komende decennia toenemen, maar minder dan voorheen. Uitbreiding van het wegennet is slechts rendabel als de files substantieel toenemen. Uitbreiding van het...
Automobilist wil betalen voor het instandhouden van een spoorlijn
Zou een automobilist willen betalen voor het in stand houden van een spoorlijn, zodat hij deze kan gebruiken in gevallen dat de auto niet beschikbaar is?
Kansen rondom het spoor - 26 minuten en 34 seconden
Gebieden rond spoorknooppunten bevatten veel mogelijkheden voor wonen en werken. Op veel plekken in Nederland zijn gemeenten en bedrijven aan het nadenken hoe ze deze gebieden het beste kunnen gaan...