Provincies liggen niet op schema om het Natuurnetwerk op tijd af te ronden in 2027. Afronding is belangrijk omdat maatregelen voor natuurherstel vaak pas genomen kunnen worden als alle grond…
Het PBL verzorgt, op verzoek van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat voor het Nationaal Programma RES, een onafhankelijke monitoring van de Regionale Energie Strategie (RES). Omdat…
Afwenteling en blauwe knooppunten. Sleutel voor duurzaam waterbeleid- Evaluatie Deelstroomgebiedsvisies, deelrapport 2
Het kabinet streeft in het Waterbeleid 21e eeuw (WB21), het Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW) en de Europese Kaderrichtlijn Water naar het op orde brengen en houden van het watersysteem. Om aan te…
Het RIVM beschikt over twee instrumenten om ruimtelijke processen in de fysieke leefomgeving te modelleren: de Leef Omgevings Verkenner (LOV) en de Ruimtescanner (RS). Uit overwegingen van efficiëntie…
De productie van het voedsel dat we eten heeft gevolgen voor de leefomgeving, zowel in Nederland als in andere landen. Dit achtergrondrapport richt zich op de vraag hoe de invloed van de Nederlandse…
Samen werken aan schoon water levert voordelen voor landbouw, drinkwaterwinning en natuur
Drinkwaterbedrijf Brabant Water en agrariërs hebben laten zien dat het gebruik van gewasbeschermings-middelen omlaag kan, zónder oogstverlies. Eén van de maatregelen daarvoor is het verbeteren van de…
In deze notitie presenteren we de berekeningen en resultaten van de definitieve correctiebedragen voor het jaar 2021 voor alle SCE- en SDE++ aanwijzingsregelingen vanaf 2008. De notitie is opgesteld…
Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) adviseert, met ondersteuning van ECN/TNO en DNV GL, het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat over verschillende onderdelen van de Subsidieregeling voor…
Decentrale elektriciteitsvoorziening in de gebouwde omgeving. Evaluatie van transities op basis van systeemopties
Duurzaam opgewekte elektriciteit in de gebouwde omgeving en een toenemende vraag naar elektriciteit in huishoudens vergen nogal wat aanpassingen in vormgeving en aansturing van het…
Audit Waterbeleid 21e eeuw. Analyse van de opgaven wateroverlast volgens het Nationaal Bestuursakkoord Water
Het tegengaan van wateroverlast vanuit regionaal oppervlaktewater kost volgens de waterschappen 2,5 miljard euro. Deze kosten zijn voldoende inzichtelijk gemaakt. Er is echter geen landelijk beeld…