Privatisering van het publieke domein is een proces dat onder opiniemakers doorgaans op weinig instemming en sympathie kan rekenen. Dit themanummer van Ruimte en Wonen gaat over ‘Maatschappelijk…
De kwaliteit van woningen en van de woonomgeving vergt continu aandacht van ruimtelijk beleid. Door toedoen van de coronapandemie, in het bijzonder de verschillende (lock-down) maatregelen om deze in…
De betekenis van meer thuiswerken voor mobiliteitsbeleid
De afgelopen anderhalf jaar heeft Nederland vanwege de coronapandemie meer ervaring opgedaan met thuiswerken. Maar leidt die ervaring ertoe dat de toekomstige balans tussen werken op kantoor en werken…
Thuiswerken en de gevolgen voor wonen, werken en mobiliteit
De coronapandemie en de maatregelen in dat kader hebben ertoe geleid dat Nederland de afgelopen anderhalf jaar meer ervaring heeft opgedaan met thuiswerken. In deze studie gaat het Planbureau voor de…
Verdeling van gezondheid en leefomgevingskwaliteit over buurten
Deze studie laat zien dat de gezondheid en leefomgevingskwaliteit gemiddeld slechter zijn in buurten met de laagste sociaaleconomische positie, afgemeten naar het mediaan huishoudinkomen.
Na decennia van kustlijnverkorting moet de Hollandse kust weer worden verlengd. Alleen op die manier kan de druk op de kust afnemen. Druk die voortkomt uit bevolkingstoename, economische groei en…
Gerichte landbouwsubsidies dragen bij aan maatschappelijke doelen als natuur, landschap en dierenwelzijn. Daarmee kan bijvoorbeeld de verdroging in belangrijke natuurgebieden worden opgelost, kunnen…
Kerngraadmeters voor natuur en landschap in Nederland; een tussenbalans
In dit rapport worden 11 kerngraadmeters gepresenteerd, die in principe op één A4 een samenvattend, nationaal beeld geven, en wel voor biodiversiteit, landschap en beleving/recreatie. Tevens wordt…
De nieuwe Balans van de Leefomgeving 2014 is beschikbaar, boordevol statistieken en analyses van de recente ontwikkelingen in wonen, energie, mobiliteit, water, voedsel en natuur. Dit is de…
De maatschappelijke kosten en baten (MKBA) van grote infrastructurele projecten, zoals die voor aanvang van het project in kaart worden gebracht, zijn per definitie onvolledig. Hoe bereken je immers…