Verkenning leren en evalueren transitie landelijk gebied
PBL, VU Athena en WUR bereiden op verzoek van de ministeries van LNV, IenW, BZK en het IPO, de UvW en de VNG een lerende evaluatie van de transitie van het landelijk gebied voor (LETLG). In deze notitie schetsen we uitgangspunten, evaluatiekader, doelgroepen en werkwijze van de lerende evaluatie (de ‘scope’).
Uitgangspunt: transitie landelijk gebied – een gezamenlijke zoektocht
In het landelijk gebied liggen grote maatschappelijke opgaven. Het gaat daarbij om de natuur te herstellen, de waterkwaliteit en -kwantiteit te verbeteren, de broeikasgasuitstoot van landbouw en landgebruik te reduceren. Tegelijkertijd is het daarbij essentieel om de leefbaarheid, identiteit en sociaaleconomisch perspectief van het landelijk gebied te behouden of te verbeteren.
Met de komst van het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) richten Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen zich op toekomstbestendig landelijk gebied met een gecombineerde en gebiedsgerichte aanpak. De doelen voor natuur (stikstof), klimaat en water zijn helder. Tegelijkertijd bestaat er nog onzekerheid over waar de verandering toe moet leiden: wat is een toekomstbestendig landelijk gebied concreet? Wat betekent dit voor een bepaalde provincie of een bepaald gebied? Zoals deze verkenning laat zien wordt het NPLG ervaren als een gezamenlijke zoektocht van Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen.
Focus: handelingsperspectief voor het werken aan een toekomstbestendig landelijk gebied
Om ruimte te creëren voor deze zoektocht hanteert het beleid een adaptieve en iteratieve aanpak. Dat wil zeggen, het beleid zoekt manieren om te gaan met onzekerheden, zich te voorzien van voortschrijdend inzicht en de mogelijkheid zich daarop te kunnen aanpassen. De lerende evaluatie draagt bij om het zoeken gerichter te maken, met als het voornaamste doel om handelingsopties te formuleren die de kwaliteit van het beleid verbeteren. Lerend evalueren is een middel om de reflectie te stimuleren over hoe het beleid en uitvoering deze verandering vorm en richting geeft.
Auteurs
Kenmerken
- Publicatietitel
- Verkenning leren en evalueren transitie landelijk gebied.
- Publicatiesubtitel
- Scopingnotitie Lerende Evaluatie Transitie Landelijk Gebied
- Publicatiedatum
- 22 december 2023
- Publicatie type
- Rapport
- Aantal pagina's
- 37
- Publicatietaal
- Nederlands
- Productnummer
- 5070